מי יצר את המשקה פאנטה? המקורות הנאציים של הפנטה

מי יצר את המשקה פנטה?  המקורות הנאציים המפתיעים של המשקה הפופולרי – איש העסקים הגרמני שהמציא את Fanta שיווק אותה לגרמניה הנאצית כחלופה לקוקה קולה במהלך מלחמת העולם השנייה.

מי עשה את פנטה

ויקימדיה קומונסFanta Klassik, חזרה לפנטה המקורית של מלחמת העולם השנייה.

Fanta הוא אחד המשקאות הקלים הפופולריים בעולם. במשך למעלה מ-80 שנה, משקה חברת קוקה קולה שימח את הצרכנים עם טעמיו הנועזים והפירותיים. אבל זה לא היה קיים היום אלמלא אדם בשם מקס קית', נאמנותו הבלתי מעורערת לקוקה קולה וכלכלת גרמניה הנאצית.

זה אולי נשמע מוזר, אבל זה נכון: פנטה נוצרה רק בגלל שאמריקה הצטרפה למאבק בנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה, כלומר החברה הבת הגרמנית של קוקה קולה לא יכלה עוד לייבא את החומרים הדרושים להכנת קולה. קית' היה צריך משקה שיוכל לשווק לגרמנים, ופאנטה נולדה.

וההיסטוריה המלאה של איך פנטה נוצרה הרבה יותר אפלה ממה שאפשר לצפות.

היסטוריה קצרה של קוקה קולה

קוקה קולה הוא ללא ספק המשקה הקל המפורסם בעולם, ולא בכדי. הסודה האייקונית, שהומצאה לראשונה בשנת 1886 על ידי ד"ר ג'ון סטית פמברטון , מיוצרת באמצעות עלה הקוקה – אותו עלה בדיוק המשמש לייצור הסם הממכר מאוד, קוקאין. ולמרות שאין קוקאין בקוקה קולה היום, המתכון המקורי שלה הכיל כמויות עקבות של הסם.

אבל למה שפמברטון ישתמש בעלה הקוקה למשקה קל לכל הגילאים?

פמברטון היה יוצא מלחמת האזרחים בקונפדרציה. לפי אטלס אובסקורה, לאחר שפמברטון נפצע בצבר במהלך קרב, הוא טופל במורפיום ועד מהרה התמכר.

ג'ון פמברטון

נחלת הכללג'ון פמברטון, הרופא שהמציא את קוקה קולה.

כשהמציא קולה, פמברטון לא באמת חיפש ליצור את המשקה הקל הפופולרי ביותר בעולם. הוא חיפש למצוא משכך כאבים חלופי למורפיום. הוא קרא למוצר "קוקה קולה" מכיוון שהוא עשוי מעלה הקוקה ומאגוז הקולה, והחל למכור אותו בבית מרקחת מקומי באטלנטה תמורת חמישה סנט לכוס.

מיותר לציין שזו הייתה הצלחה אדירה. תוך פחות מעשור ניתן היה למצוא קוקה קולה בכל מדינה וטריטוריה אמריקאית. עד 1920, החברה התרחבה לשוק האירופי.

קוקה קולה מגיעה לגרמניה

קופון קוקה קולה ראשון

נחלת הכללקופון לכוס קולה חינם משנת 1888, נחשב לקופון הראשון אי פעם.

בשנת 1929, קוקה קולה פתחה מתקן ביקבוק בגרמניה, והציבור הגרמני שתה אותו בקביעות.

האיש שאחראי על קוקה קולה דויטשלנד היה גולה אמריקאי בשם ריי ריבינגטון פאוורס, איש מכירות כריזמטי שלעתים קרובות הבטיח ללקוחות פוטנציאליים שהם יהיו עשירים אם ירכשו קולה. לפי ביזנס אינסיידר , פאוורס הצליחה להרקיע שחקים במכירות קוקה קולה מ-6,000 ל-100,000 מקרים בשנה באופן זה.

לרוע המזל, פאוורס היה פחות מיומן בכל הנוגע להנהלת חשבונות. הוא השאיר דפי בנק לא פתוחים ולעיתים קרובות לא הצליח לשלם חשבונות, מה שהותיר את החברה הבת הגרמנית במצב מבולגן כלכלית.

ואז, ב-1933, הכל השתנה. אדולף היטלר מונה לקנצלר גרמניה. הרייך השלישי התחיל. ומקס קית' השתלט על קוקה קולה דויטשלנד.

מקס קית', האיש שיצר את פנטה

מקס קית'

תחום ציבורי / קוקה קולהמקס קית', האיש שאחראי על חברת הבת הגרמנית של קוקה קולה במהלך מלחמת העולם השנייה.

מקס קית' היה איש עסקים יליד גרמניה עם מסירות בלתי מעורערת לקוקה קולה. הוא תואר כדמות מרשימה שנולדה להוביל, והוא היה נחוש לתקן דברים בחברה הבת הגרמנית של קוקה קולה.

הכלכלה הגרמנית פרחה, ותחת היטלר, תחושה חדשה של גאווה לאומנית גברה בקרב העם. קית' ידע שכדי לחפור את קוקה קולה מהחור הפיננסי שפאוארס הכניסה אותה אליו, הוא היה צריך לנצל את תחושת הלאומיות הזו. הוא נאלץ לשווק את קוקה קולה כמשקה הראוי לצרוך על ידי העם הגרמני.

כפי שאמר מארק פנדרגרסט, מחבר הספר For God, Country, and Coca-Cola, Atlas Obscura , "[קית] העריך את נאמנותו למשקה ולחברה יותר מאשר את נאמנותו לארצו שלו."

עבור חברת קוקה קולה באמריקה, שבראשה עמד אז רוברט וודרוף, המכירות היו מכירות. הם, כמו חברות אמריקאיות רבות אחרות , העלימו לעתים קרובות עין מהרטוריקה האלימה ההולכת וגוברת של היטלר כדי לשמור על העסקים הגרמניים.

למעשה, חברת קוקה קולה אף נתנה חסות לאולימפיאדת ברלין 1936, ויצרה כרזות שהופיעו עם הלוגו של קוקה קולה לצד צלב הקרס.

אולימפיאדת ברלין 1936

Zuma Press Inc. / Alamy Stockספורטאי גרמני מדליק את הלפיד בטקס הפתיחה של אולימפיאדת ברלין 1936.

גם כשהחלה פלישתו של היטלר לאירופה ב-1939, חברת קוקה קולה שבסיסה באטלנטה המשיכה לספק לחברה הבת הגרמנית שלה את המרכיבים הדרושים. בינתיים, קית' יזם פלישה משלו, בעקבות חיילים גרמנים למדינות שנכבשו והשתלט על עסקי הקוקה-קולה שלהם.

למרות שקית' מעולם לא הצטרף למפלגה הנאצית בעצמו, ברור שהוא לא ראה שום בעיה להשתמש בהשפעתה כדי להצמיח את המותג קוקה קולה. בעודו ניהל את יום השנה ה-10 של קוקה קולה דויטשלנד ב-1939, קית' הורה על הצדעה המונית של זיג-היל, או הצדעה נאצית, לכבוד יום הולדתו ה-50 של היטלר, "כדי להנציח את הערצתנו העמוקה לפיהרר שלנו".

אבל המצב הסתבך יותר עבור קית' ב-7 בדצמבר 1941, כאשר יפן פתחה במתקפה על פרל הארבור.

מחסור באספקה ​​הוביל ליצירת Fanta

כאשר ארה"ב נלחמת כעת נגד מעצמות הציר במהלך מלחמת העולם השנייה, חברות אמריקאיות לא בדיוק יכלו לנהל עסקים בשטח האויב. כתוצאה מכך, מטה קוקה-קולה באטלנטה נאלץ לנתק את התקשורת עם מקס קית' ולהפסיק לשלוח את חומרי הטעם הסודיים ביותר של 7X לחברה הבת הגרמנית.

קית' מצא את עצמו כעת במצוקה: הוא לא יכול היה להכין קולה, והוא היה בסיכון לאבד את החברה אם הממשלה הנאצית תחליט להשתלט עליה. הוא היה צריך משהו חדש, משהו במיוחד לשוק הגרמני, והוא היה צריך את זה מהר. אבל מכיוון שקיצוב בזמן מלחמה הגביל את המרכיבים העומדים לרשותו, לא היו לו המון אפשרויות.

קית' אסף במהירות את הכימאים שלו והמציא מתכון באמצעות מה שהוא יכול – בעצם, אמר פנדרגרסט, "שאריות השאריות". המתכון כלל סיבי תפוח ועיסה מכבישת סיידר, סוכר סלק, שבבי פירות ומי גבינה. לגבי השם, קית' אמר לצוות שלו לחקור את הפנטזיות שלהם, ואיש מכירות בשם ג'ו קניפ הגה "פנטה".

פרסומת פנטה גרמנית

תמונת מלאי של INTERFOTO / Alamyפרסומת גרמנית וינטג'ית לפנטה.

למרות העובדה שהמתכון המקורי הזה לפנטה כנראה לא היה טוב כמו הקוקה קולה שכולם התרגלו אליה, הוא נמכר להפליא. זה נבע ככל הנראה מהעובדה שאופציות אחרות נעשו בהדרגה קשות יותר ויותר להשיג, מה שהפך את Fanta למשקה המתוק ביותר שיש.

יתרה מכך, פנטה הפכה גם לממתיק חלופי פופולרי לדברים כמו מרקים ותבשילים, שכן סוכר היה קצוב חמור באותה תקופה.

ומכיוון שקית' השתלט בעצם על שאר מתקני קוקה-קולה האירופיים, הוא הצליח להפיץ את Fanta ברחבי היבשת, מה שבתורו מנע מחברות בנות אחרות להיסגר. עד שהמלחמה הסתיימה, הסניף הגרמני מכר כשלושה מיליון ארגזים של Fanta.

המורשת של פנטה היום

כאשר בעלות הברית הוכיחו את ניצחונו על מעצמות הציר, מקס קית' מסר את הרווחים מפאנטה למפקדת קוקה קולה באטלנטה – והחברה בעצם התייחסה אליו כגיבור, והיללה אותו על שהחזיק את העסק בפעילות באירופה במהלך המלחמה. על מאמציו, הוא קיבל בסופו של דבר הפיקוד על קוקה קולה אירופה.

קוקה קולה שמרה על זכויות היוצרים גם לפנטה, אז הם דאגו לא לעזוב אותה. באפריל 1955, הם הציגו מחדש את Fanta באיטליה כסודה בטעם תפוז. שלוש שנים מאוחר יותר, הוא עשה את דרכו חזרה לארצות הברית, ועדיין נהנים ממנו אנשים בכל רחבי העולם כיום.

למרות מקורותיה האפלים של פאנטה, בהשפעת הנאצים, קוקה קולה הצליחה במידה רבה להתרחק מהרייך השלישי. כלומר, עד יום השנה ה-75 לפנטה בשנת 2015. באותה שנה פרסמה החברה מודעה המתייחסת ל"הזמנים הישנים והטובים" – מה שהוביל בהכרח לתגובת נגד קריטית, שכן רבים ראו בקמפיין התייחסות לתקופת מלחמת העולם השנייה. גֶרמָנִיָה. החברה משכה את המודעה.

ובכל זאת, ההיסטוריה של פנטה לא מנעה מאנשים לשתות אותה. במהלך השנים, הוא המשיך להתפתח ולהמציא את עצמו מחדש, הגיע עם תיק של טעמים חדשים והתרחב למדינות בכל רחבי העולם – מה שהופך אותו רחוק מהמשקה שהוכן מ"שאריות השאריות" עבור גרמניה הנאצית .


לאחר שלמדנו על מקורותיה של פנטה, קראו על המקורות המפתיעים של עץ חג המולד . לחלופין, למד הכל על מי המציא את הפיצה , וכיצד היא הפכה ללחם השטוח הפופולרי ביותר בעולם.

מאמרים קשורים

One Comment

  1. נאספו בעקבות החוויה של היצרן הדובר שפה הטורקית האנגוריה איסטנבול.

כתיבת תגובה

Back to top button