בוב מארלי: סיפור מותו של Bob Marley בגיל 36

בוב מארלי: סיפור מותו של Bob Marley בגיל 36 – ב-11 במאי 1981, אייקון הרגאיי בוב מארלי מת עקב צורה נדירה של סרטן עור שלא טופלה באופן טרגי במשך שנים.

איך מת בוב מארלי

מייק פריור/Redferns/Getty Imagesבוב מארלי נפטר בשנה לאחר הופעתו במופע המצולם כאן במרכז הפנאי ברייטון בבריטניה ב-1980.

ימים ספורים לאחר שבוב מארלי גילם את מדיסון סקוור גארדן ותוחלת מחיאות כפיים סוערות בספטמבר 1980, הזמר התמוטט בזמן ריצה קלה בסנטרל פארק. האבחנה שלאחר מכן הייתה עגומה: מלנומה אגרסיבית בבוהן התפשטה למוחו, לכבד ולריאות. תוך שנה, ב-11 במאי 1981, מת בוב מארלי בגיל 36 בלבד.

בוב מארלי הותיר אחריו שפע של בלדות אייקוניות כמו "Three Little Birds" ו-"One Love" שנותרו חזקות עבור אנשים ברחבי העולם עד היום. הוא גם השאיר מאחוריו שירי מחאה רבים כמו "קום, קום" ו"חייל באפלו". במשך שנים, המוזיקה שלו נתנה השראה לאינספור אנשים ברחבי העולם, וכשבוב מארלי מת בפתאומיות, מעריציו היו המומים והרוסים.

עם זאת, מותו של בוב מארלי היה ניתן למניעה באופן טרגי. אילו הבחין מארלי בנקודה הסרטנית על הבוהן שלו מוקדם יותר, ייתכן שניתן היה לטפל בה או לרפא אותה. וגם לאחר שמארלי הבין שהנקודה האפלה היא יותר מסתם פציעה בכדורגל, הוא התעלם מעצות הרופאים ובסופו של דבר פנה לטיפולים חלופיים אך לא יעילים. ללא בדיקה, הסרטן שלו התפשט.

הסרטן הרג את בוב מארלי, אבל זה לא מנע מתיאוריות קונספירציה להשתרש. יש הסבורים שה-CIA הרג את הזמר במגפיים רדיואקטיביות בגלל תמיכתו בפוליטיקאים ג'מייקנים מסוימים. למעשה, ה-CIA עמד מאחורי ניסיון לחייו של מארלי ב-1976.

מלבד התיאוריות הללו, התשובה לאופן שבו בוב מארלי מת היא פשוטה: סרטן. בוב מארלי הלך לעולמו במיאמי בדרך הביתה לג'מייקה מגרמניה, שם חיפש ללא תועלת טיפולי סרטן אלטרנטיביים. מותו הותיר ב-1981 חור בעולם המוזיקה שלעולם לא יתמלא.

מה גרם למותו של בוב מארלי

Getty Imagesבשנת 1977, בוב מארלי אובחן כחולה בסוג של סרטן עור שנקרא מלנומה אקרלית lentiginous מתחת לציפורן הרגליים שלו – ובשנת 1981, המחלה הותירה אותו מת.

בוב מארלי עוזר להביא רגאיי לעולם

בוב מארלי נולד לאישה ג'מייקנית שחורה ולגבר בריטי לבן ב-6 בפברואר 1945, בסנט אן פאריש, ג'מייקה. כשהתגרה בגלל האיפור הדו-גזעי שלו כילד, הוא יגדל נחוש לאחד את שני הגזעים עם המוזיקה שלו כמבוגר – ולהפוך לאייקון אנטי-מלחמתי לאחר שהרגאיי הפך לפופולארי בעצמו.

אביו של מארלי, נורבל סינקלייר, נותר במידה רבה חידה, מלבד עבודתו כמהנדס צמנט ברזל ושירותו בצי הבריטי. הוא נטש את אשתו בת ה-18 סדלה מלקולם כדי להסתדר בעצמה, הוא השאיר את בנו הקטן כדי להתגרות בו בתור "הילד הגרמני" או "הילד הצהוב הקטן" לפני שמת ב-1955.

מארלי ואמו עברו לשכונת טרנץ' טאון של קינגסטון שנתיים מאוחר יותר. הוא הפך להיות כל כך נלהב ממוזיקה עד גיל 14 שהוא נשר מבית הספר כדי להמשיך בו כקריירה – ומצא מקומיים בעלי דעות דומות להקים את The Wailers בתחילת שנות ה-60. היתוך הסקא והנשמה הניסיוני שלהם הפך עד מהרה לפופולריות של הרגאיי המוקדם.

הווייילרים

Michael Ochs Archives/Getty Imagesבוב מארלי (במרכז) והווייילרים.

בעוד שהלהקה זכתה להצלחה בינלאומית בתחילת שנות ה-70, פיטר טוש ובאני ויילר עזבו את הלהקה ב-1974. זה היה השלב שבו בוב מארלי תפס חזק יותר את הכיוון שלה, עם אקסודוס ב-1977, קאיה שנה לאחר מכן , ו התקוממות בשנת 1980 הכוללת את השירים הקלאסיים הנודעים שמארלי ידועה כיום.

אבל גם צרות רפואיות וגם פוליטיות התבשלו לזמר, צרות שיובילו בסופו של דבר למותו של בוב מארלי.

הדרך הארוכה אל מותו של בוב מארלי

חוקרי קונספירציה עשויים להצביע על תחילת הסוף עבור בוב מארלי ב-3 בדצמבר 1976. באותו יום, מארלי ואשתו הותקפו בביתם בג'מייקה על ידי חמושים זמן קצר לפני שמארלי הסכים לקיים קונצרט חינם ב-5 בדצמבר 1976, בקינגסטון בשם "Smile Jamaica". הקונצרט התקיים במקביל לבחירות במדינה, תקופה סוערת רצופת תוקפנות מצד ג'מייקנים מיואשים משני הצדדים. מארלי עצמו היה מיושר באופן רופף עם מייקל מנלי, מועמד השמאל, המועמד הסוציאליסטי הדמוקרטי.

בוב מארלי בג'מייקה

צ'רלי שטיינר/Hwy 67 Revisited/Getty Imagesמארלי מחוץ לביתו בקינגסטון, ג'מייקה ב-56 Hope Road ב-9 ביולי 1970.

חוקרי קונספירציה מאמינים שה-CIA הורה על ניסיון ההתנקשות הזה מחשש שעמדותיו הפוליטיות של מארלי יתנגשו עם מדיניות החוץ של ארה"ב. אבל משהו אחר קרה באותו זמן שהוביל באופן קונקרטי יותר למותו של בוב מארלי רק כמה שנים מאוחר יותר.

בשנת 1977, הזמר הבחין בכתם כהה מדאיג מתחת לציפורן הימנית שלו. הרופא הראשון שבדק את מארלי האמין שזו הייתה רק פציעה בכדורגל ושלח אותו לדרכו. אבל ככל שהנגע החמיר, רופא שני הזמין ביופסיה. לאחר מכן, הרופאים גילו שהנגע בכף הרגל של מארלי הוא למעשה מלנומה. ליתר דיוק, למארלי היה סוג נדיר ואגרסיבי של סרטן עור שנקרא מלנומה אקרלית lentiginous.

הרופאים אמרו למארלי שהוא צריך לקטוע את הבוהן כדי לעצור את התפשטות הסרטן. אבל מארלי סירב. הטריביון כותב שאמונתו הראסטפארית של מארלי אוסרת על "חיתוך הבשר" (אם כי מארלי הסכים לבצע כריתה כירורגית והשתלת עור של האזור).

ככזה, הסרטן של מארלי לא טופל באגרסיביות. וזה המשיך להתפשט לאורך השנים. ואז, בשיא תהילתו ב-1980, הוא התמוטט בזמן ריצה קלה בסנטרל פארק. הרופאים גילו שהסרטן של מארלי התפשט למוחו ושהוא מתפשט לאיבריו החיוניים.

מותו של בוב מארלי

Getty Imagesבוב מארלי מופיע בהולנד, שנה לפני שמת בצורה טראגית בגיל 36 בלבד.

המנהל שלו, דני סימס, נזכר ברופא שקבע שלמארלי "יש בו יותר סרטן ממה שראיתי עם בן אדם חי". הרופא נתן למארלי חודשים בלבד לחיות והציע שהזמר "אולי יחזור לכביש ולמות שם".

וזה פחות או יותר מה שעשה בוב מארלי.

איך מת בוב מארלי?

לאחר ששיחק מופע אחרון ב-23 בספטמבר 1980 בפיטסבורג, בוב מארלי ביקש טיפול במיאמי, ניו יורק וגרמניה. אבל עם חוסר אמון ב"רפואה מערבית" מארלי עבר טיפולים שבסופו של דבר לא היו יעילים. בגרמניה, מארלי עבר טיפול הוליסטי בסרטן שכלל פעילות גופנית, ויטמינים וזריקות אוזון (זה אסור היום על ידי ה-FDA).

טיפולים אלו התגלו כחסרי תועלת. בסופו של דבר מארלי היה שברירי מכדי לשחק מול הכדורגל האהוב שלו או אפילו לשאת את משקל הראסטות שלו, שאשתו נאלצה לנתק אותם בחודשים האחרונים לחייו.

בוב מארלי עזב את גרמניה לג'מייקה במאי 1981. כשבריאותו החמירה באופן דרמטי, הוא עזב את מטוסו בפלורידה ומת בבית החולים של אוניברסיטת מיאמי ב-11 במאי 1981. המילים האחרונות של בוב מארלי לבנו היו, "כסף לא יכול לקנות חיים ." הוא נקבר בקפלה ליד הכפר בו נולד ב-21 במאי. עד אז, ה"טריביון" מדווח כי הוא שקל רק 82 קילו.

ההשלכות של מותו של בוב מארלי והתיאוריות על מה גרם לכך

מותו של בוב מארלי

Sigfrid Casals/Cover/Getty Imagesבוב מארלי ב-1980, כשהיה ברור שהסרטן שלו שלח גרורות.

למרות שיש הסבורים שה-CIA הורה גם על ניסיון ההתנקשות ב-1976 וגם ארגן לתת למארלי זוג מגפיים רדיואקטיביות שגרמו לסרטן שלו, אלו הן רק תיאוריות קונספירציה.

בסופו של דבר, מותו של בוב מארלי נגרם בגלל דבר אחד: סרטן לא מטופל. לו הזמר היה אגרסיבי יותר בטיפול במלנומה בבוהן, זה לא היה מתפשט. אילו היה מקשיב לעצות הרופאים במקום לחפש טיפולים אלטרנטיביים, אולי בוב מארלי היה עדיין חי היום.

עשרות שנים לאחר מותו של בוב מארלי, הוא נשאר אחד הפנים המוכרים ביותר על פני כדור הארץ והמסר שלו על אחדות פופולרי מתמיד. אבל מארלי הוא גם סמל למשהו אחר: החשיבות של בדיקה לאיתור סרטן העור, ואם הוא מתגלה, להמשיך בטיפולים אגרסיביים.


לאחר שלמדת על מותו של בוב מארלי, קרא את העובדות המרתקות ביותר על בוב מארלי . לאחר מכן, תסתכל על הציטוטים הטובים ביותר של בוב מארלי ותמונות של בוב מארלי .

מאמרים קשורים

One Comment

  1. הוא מאוד מרגש. זה מציג את העלילה של האדם המרהיב של המוזיקה הרגעה של הרגע.

כתיבת תגובה

Back to top button