נמלת הכדורים, החרק עם העוקץ הכי כואב

הכירו את נמלת הכדורים, החרק הזעיר עם העוקץ הכי כואב על כדור הארץ – אורכו אולי סנטימטר בלבד, אבל לנמלת הקליע יש עקיצה מתישה שמותירה את הקורבנות בייסורים, כולל שיתוק זמני והזיות.

נמלת הכדור – המכונה לפעמים נמלת 24 שעות או נמלת קונגה – באורך של קצת יותר מסנטימטר, אבל העקיצה שלה יכולה לספק כמות עצומה של כאב. אלה שעברו את המזל הקשה שנעקצו על ידי יצור יער הגשם הזעיר הזה אומרים שהכאב אינו שווה לשום דבר אחר על פני כדור הארץ.

עם זאת, למרות כל הייסורים שהנמלה הקטנה הזו יכולה לגרום, לארס שלה עשוי להתברר כבעל יתרונות רפואיים מסוימים. יתרה מכך, קבוצה של ברזילאים ילידים ילידי מדינת אמזונס משתמשת בעוקץ של Paraponera clavata בטקס חניכה חשוב עבור הלוחמים המפחידים ביותר שלהם.

זה כל מה שאתה צריך לדעת על נמלת הכדורים, החרק הקטן והאכזרי שמכה פחד ואימה בלבם של כל מי שאי פעם קרה לו ביש המזל להיתקל בו.

מדוע נמלת הכדורים היא הסיוט של יער הגשם

גדלה במלואה, נמלת הכדור באורך של 1.2 אינץ' בלבד, על פי ThoughtCo . כמו חרקים רבים, הוא שורד על תזונה של צוף ופרוקי רגליים זעירים. הוא גם חי חיים קצרים מאוד, עם מעט נמלים שעוברות את רף 90 הימים.

נמלת כדור

ויקימדיה קומונסParaponera clavata הוא יליד יערות הגשם הטרופיים של מרכז ודרום אמריקה.

אז, על פני השטח, נמלת הקליע לא נראית כל כך מפחידה.

אבל יש סיבה שהמפלצת הזעיר הזו זכתה לשמה המרושע. כל מי שחווה אי פעם את העוקץ שלו מתאר את הכאב כשום דבר שלא הרגיש בעבר – או מאז. לפי Culture Trip , האנטומולוג ד"ר ג'סטין שמידט אמר פעם שעקיצת הנמלה הכדורית היא "כאב טהור, עז ומבריק. כמו ללכת על פחם בוער עם מסמר של שלושה אינץ' משובץ בעקב שלך."

הכאב כה מייסר, למעשה, שהוא חורג מהסף הגבוה ביותר של ארבע בסולם הכאב של שמידט לחרקים עוקצים שהאנטמולוג פיתח. לעיון, עקיצת דבורת הדבש מקבלת ציון שניים בסולם.

למרבה המזל, מעולם לא היו דיווחים על קורבן שמת מרעל של נמלת כדור. יתרה מכך, הכאב מתפוגג באופן טבעי תוך 24 שעות – ומכאן הכינוי הוונצואלי "הנמלה 24 שעות" – והיצור לא נעשה תוקפני אלא אם כן מתגרה בו.

אבל למרות שקורבן אחד של החרק צוין כמי שאומר "לא יהיה שום דבר בעולמך מלבד כאב" אם יתמזל מזלך להגיע מקרוב ואישי עם נמלת הכדור, אופי הארס של החיה הקטנה הוביל מדענים לחקור את השימוש הפוטנציאלי שלו ברפואה.

מטרות רפואיות של עוקץ נמלת הכדור

זה לא יוצא דופן שרעל מכל הסוגים משמש בטיפולים תרופתיים שונים – בוטוקס, אחרי הכל, עשוי מרעלן הבוטולינום הפופולרי תמיד – והארס מנמלת הכדור אינו יוצא דופן.

במאמר מדעי משנת 2001 שפורסם ב- Protein Spotlight , ציינה Vivienne Baillie Gerritsen כי הארס מ- Paraponera clavata שימש את האמזונס הילידים במשך מאות שנים כטיפול בראומטיזם.

ולפי VICE , בשנת 1968, גבר גרמני בשם גינטר הולצמן שחי ועבד באמזונס הבוליביאני מצא את הטיפול הילידים הזה כדי להקל על התקפי דלקת המפרקים שלו. אכן, ארס נמלים שימש בעבר בשיטות רפואה מזרחיות בשל תכונותיו האנטי-דלקתיות לכאורה.

VICE מציינת שארס ממינים שונים של נמלים נוצל בהודו לשיפור הראייה, במרוקו כדי להקל על עייפות, ובאוסטרליה לטיפול בכאבי ראש.

ואז יש כמה תרבויות שמשתמשות בעקיצה של נמלת הכדור כטקס מעבר לבגרות.

הטקס המייסר של לוחמי Sateré-Mawé

ה-Sateré-Mawé, קבוצה ילידית של אמזונס המתגוררים במה שהיא היום ברזיל, ידועים לא רק בטיפוח הגוארנה שלהם, אלא גם בשימוש שלהם בארס נמלים כדורי בטקסי החניכה לגברים צעירים המתבגרים.

עוקץ נמלת כדור

ויקימדיה קומונסדוגמה לכפפה שזורה בנמלים כדוריות שגברים צעירים מבית Sateré-Mawé לובשים במהלך טקסי חניכה.

לפי סמיתסוניאן , חברי השבט משרים תחילה את היצורים בתרופת הרגעה טבעית, מה שגורם להם להיות מחוסרי הכרה. הנמלים נרקמות לאחר מכן לכפפות עשויות עלים ומניחות על ידיהם של נערים כבני 12, כשהעוקצים פונים פנימה. מה שקורה אחר כך הוא, אולי, צפוי: הנמלים מתעוררות, מטורפות יותר מכובעים, וממשיכות לעקוץ את הנשמות האומללות במשך עשר הדקות הבאות.

עוויתות שרירים, חוסר התמצאות ואפילו הזיות נוטות להופיע. אבל לוחמי Sateré-Mawé הצעירים לא חווים את הטקס המייסר הזה רק פעם אחת. הם חייבים לעבור את הטקס 20 פעמים לפני שהם ייחשבו כמבוגרים לחלוטין.

לדברי ראש השבט, מטרת הטקס היא להראות לבנים שאף אחד לא יכול לעבור את החיים "בלי לסבול מאומה או בלי שום סוג של מאמץ".

אלא אם כן אתה חבר בשבט Sateré-Mawé, לעומת זאת, מומחים מציעים להימנע מנמלת הכדורים בכל מחיר. אם במקרה תיתקל באחד כזה בטבע, אל תתגרה בו ואל תטריד בדרך אחרת את בית הגידול הטבעי שלו. ואם, למרות מאמציך, אתה בסופו של דבר נעקץ על ידי אחד, התנחם בידיעה שהכאב יתפוגג תוך 24 שעות.

אבל אלו יהיו 24 השעות הכואבות ביותר בחייך.


כעת, לאחר שקראתם הכל על נמלת הכדורים, למדו עוד על חיידק המים הענק שמעניק עוקץ כואב משלו. לאחר מכן, קרא על עוד מהחרקים המצמררים ביותר על פני כדור הארץ.

כתיבת תגובה

Scroll to Top