החתול יודע שאתה מדבר אליו – הוא פשוט מתעלם ממך

מחקר חדש מגלה שהחתול שלך יודע שאתה מדבר אליו – הוא פשוט מתעלם ממך – מחקרים אחרונים מוכיחים שחתולים יכולים להבין בני אדם ואכן יודעים את השמות שלהם, גם אם לפעמים הם בוחרים לא להגיב.

האם חתולים יכולים להבין בני אדם?

קלי בודן / Getty Imagesסדרה של ניסויים על 16 חתולים מבוטחים.

אם אי פעם הרגשת שהחתול שלך מתעלם ממך בכוונה, אתה לא פרנואיד. למעשה, מחקר חדש מראה שהם מודעים לחלוטין לכך שאתה מדבר איתם – הם פשוט בוחרים לפעמים לא להגיב.

כפי שמדווח ה"טלגרף" , סדרת ניסויים על 16 חתולים השייכים לסטודנטים וטרינרים בצרפת חקרה את תגובות החתולים להקלטות אודיו שונות שהושמעו דרך רמקול.

ההקלטות של ארבעת החלקים כללו את הבעלים של כל חתול אומר את שמו ומדבר אליו בחיבה, הבעלים מדבר עם אדם אחר, זר מדבר אל החתול בחיבה, והזר מדבר עם אדם אחר.

מדענים מאוניברסיטת פריז נאנטר צפו בחתולים באמצעות מצלמות וידאו, וחיפשו אותות מובהקים שונים שיצביעו על תשומת הלב של החתול תפסה – בדרך כלל, סימנים כמו מצמוץ, עווית זנבו, גרגור או שראשם או אוזניו נעים.

מה שהם גילו היה שהחתולים לא הגיבו לזרים או לקול שהבעלים שלהם השתמשו בהם בזמן שהם דיברו עם בני אדם אחרים.

אבל כשהקולות של בעליהם קראו בשמותיהם או כיוון אליהם דיבור, החתולים הפגינו התנהגויות שעמדו בקנה אחד עם אותם סימני זיהוי: האוזניים שלהם התעוותו והסתובבו לעבר מקור הצליל, הם הסתובבו יותר ועיניהם התרחבו. .

"התוצאות שלנו מצביעות על כך שחתולים יכולים להבחין בין דיבור המופנה אליהם לבין דיבור המופנה לבני אדם בוגרים", כתבו החוקרים במחקרם, שפורסם בכתב העת Animal Cognition . "מעניין שדפוס האפליה הזה נמצא רק כאשר משפטים נאמרו על ידי בעלי החתולים."

בניגוד לאמונה הרווחת שחתולים הם עצמאיים ולא אסירי תודה, הם אמרו, החיות "למעשה מסוגלות מאוד ליצור ולטפח קשרי התקשרות עם בני אדם, כפי שנחשף במחקר עדכני". גילוי זה, אמרו החוקרים, "מביא מימד חדש לשיקולים קודמים של מערכת יחסים הדדית זו".

חתול מבוית

Ana Rocio Garcia Franco/Getty Imagesמחקרים קודמים גם הראו שחתולים מעדיפים להתכרבל עם בעליהם על מזון, וחתולים מתגעגעים לבעליהם כשהם נפרדים לפרקי זמן ארוכים.

לפי התראה מדעית , החתולים הגיבו הכי טוב כשהבעלים שלהם דיברו איתם בהתבטאויות קצרות יותר – או במילים אחרות, "שיחת חיות מחמד".

באופן מרתק, החתולים הגיבו רק כאשר זה היה קולו של הבעלים שלהם שטף מעל שעועית הבוהן של חיית המחמד שלהם, למשל, או קרא להם כדור מוך קטן וחמוד. כאשר קולו של זר השמיע הערות דומות באותו טון דיבור, החתולים לא הראו סימני חיבה.

הם גם נראו לא מושפעים כאשר הקלטות האודיו השמיעו דיבור שברור היה מכוון כלפי בני אדם אחרים.

זה עולה בקנה אחד עם מחקרים קודמים שהראו שכלבים מעדיפים גם "שיחת חיות מחמד", והגיבו לזה עם יותר תשומת לב וחיבה ממה שהם הגיבו לדיבור נמוך יותר המשמש בדרך כלל בשיחות בין אדם לאדם.

עם זאת, נראה שחתולים רק מפענחים את הניואנסים המילוליים של בעליהם, מה שמצביע על כך שהקרבה של מערכת יחסים בין חתול לאדם עשויה להתבסס יותר על ניסיון ולא על העדפה מולדת כלשהי ל"שיחת מחמד".

חתול על אדן החלון

אוסטין הארוויתמונה של החתול של המחבר, שביט.

המחקר החדש התמקד גם בחתולים שחיו בעיקר בבית עם בעלים אחד, בעיקר בדירות סטודיו. נותרה השאלה האם יותר חתולים חברתיים – כמו אלה בבתי קפה לחתולים, למשל – יתקבלו בברכה יותר לקולות של זרים. מחקר אחר אחר על חברות אדם-חתול מציע ראיות נוספות לכך שהיצורים הקרים לכאורה עשויים להיות אוהבים יותר ממה שנהוג לחשוב.

מחקרים הראו שחתולים דווקא מעדיפים להתכרבל עם בעליהם על אוכל, ומחקר אחר מצא שחתולים מתגעגעים לבעליהם כשהם נפרדים לפרקי זמן ארוכים.

חוקרים מהמחקר החדש ציינו גם שחתולי מחמד משנים את הקול שלהם באופן קבוע כשהם פונים לבעליהם ומגרגרים בגובה רב יותר מאשר חתולי פרא. כביכול, הקול הגבוה הזה זוכה לתגובות אוהדות יותר מבעלי חיות מחמד, אז חתולים ממשיכים לעשות זאת.

אז למרות שהחבר המטושטש שלך אולי לא נראה כאילו הוא נותן לך את השעה ביום, הוא לא אדיש כמו שאתה עשוי לחשוב.


לאחר שקראתם על המחקר החדש על יחסי אדם-חתול, קראו על התוצאות של מחקר דומה שהראה שכלבים יכולים להבחין בין מילים ואינטונציה של דיבור אנושי . לאחר מכן, חקור שבעה מקומות על פני כדור הארץ שהפכו מוצפים בחתולים .

1 תגובות על “החתול יודע שאתה מדבר אליו – הוא פשוט מתעלם ממך”

  1. אביגיל

    תודה, אני מעריך את חשיבותך!

כתיבת תגובה

Scroll to Top