איך ההורים צריכים להתייחס לילדם?

כהורה, אחד מתפקידיכם ללמד את ילדכם להתנהג. זו עבודה שדורשת זמן וסבלנות. אבל, זה עוזר ללמוד את אסטרטגיות המשמעת היעילות והבריאות.

מהי הדרך הטובה ביותר למשמעת את הילד שלי?

הנה כמה טיפים מהאקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים (AAP) על הדרכים הטובות ביותר לעזור לילדך ללמוד התנהגות מקובלת תוך כדי גדילתו.

10 אסטרטגיות משמעת בריאות שעובדות

ה-AAP ממליץ על אסטרטגיות משמעת חיוביות המלמדות ביעילות ילדים לנהל את התנהגותם ולמנוע מהם נזק תוך קידום התפתחות בריאה. אלו כוללים:

  1. הראה וספר. למד את הילדים בין טוב ורע במילים ובמעשים רגועים. דגמי התנהגויות שהיית רוצה לראות אצל ילדיך.
  2. הגדר גבולות. הקפידו על כללים ברורים ועקביים שהילדים שלכם יכולים לפעול לפיהם. הקפד להסביר את הכללים האלה במונחים המתאימים לגיל שהם יכולים להבין.
  3. תן השלכות. הסבירו בשלווה ובתקיפות את ההשלכות אם הם לא יתנהגו. למשל, תגיד לה שאם היא לא תאסוף את הצעצועים שלה, אתה תשאיר אותם לשארית היום. היו מוכנים להמשיך מיד. אל תיכנע בכך שתחזיר אותם לאחר מספר דקות. אבל זכרו, לעולם אל תיקחו משהו שילדכם באמת צריך, כמו ארוחה.
  4. שמע אותם. הקשבה חשובה. תן לילדך לסיים את הסיפור לפני שתעזור לפתור את הבעיה. שים לב לזמנים שבהם להתנהגות לא נכונה יש דפוס, כמו אם הילד שלך מרגיש קנאה. שוחח עם ילדך על כך במקום רק לתת השלכות.
  5. תן להם את תשומת הלב שלך. הכלי החזק ביותר למשמעת יעילה הוא תשומת לב – לחזק התנהגויות טובות ולהרתיע אחרים. זכרו, כל הילדים רוצים את תשומת הלב של הוריהם.
  6. תפסו אותם טובים. ילדים צריכים לדעת מתי הם עושים משהו רע – ומתי הם עושים משהו טוב. שימו לב להתנהגות טובה והצביעו עליה, תוך שבחים להצלחה וניסיונות טובים. היו ספציפיים (לדוגמה, "וואו, עשית עבודה טובה בהנחת הצעצוע הזה!" ).
  7. דע מתי לא להגיב. כל עוד ילדכם אינו עושה משהו מסוכן ומקבל תשומת לב רבה להתנהגות טובה, התעלמות מהתנהגות רעה יכולה להיות דרך יעילה לעצור אותה. התעלמות מהתנהגות רעה יכולה גם ללמד ילדים השלכות טבעיות של מעשיהם. לדוגמה, אם ילדכם ממשיך להפיל את העוגיות שלה בכוונה, בקרוב לא יישארו לה עוד עוגיות לאכול. אם היא זורקת ותשבור את הצעצוע שלה, היא לא תוכל לשחק איתו. לא יעבור זמן רב עד שהיא תלמד לא להפיל את העוגיות שלה ולשחק בזהירות עם הצעצועים שלה.
  8. היו מוכנים לצרות . תכננו מראש למצבים שבהם ילדכם עלול להתקשות בהתנהגות. הכן אותם לפעילויות הקרובות וכיצד אתה רוצה שהם יתנהגו.
  9. הפנה מחדש התנהגות רעה. לפעמים ילדים מתנהגים בצורה לא נכונה כי הם משועממים או לא יודעים טוב יותר. מצא משהו אחר לילד שלך לעשות.
  10. התקשר לפסק זמן . פסק זמן יכול להיות שימושי במיוחד כאשר כלל מסוים נשבר. כלי המשמעת הזה עובד הכי טוב בכך שהוא מזהיר ילדים שהם יקבלו פסק זמן אם לא יפסיקו, מזכיר להם מה הם עשו לא בסדר בכמה שפחות מילים – ועם כמה שפחות רגש – וסילוק אותם מהמצב לקדם -הגדר את משך הזמן (דקה אחת לשנת גיל הוא כלל אצבע טוב). עם ילדים בני 3 לפחות, אתה יכול לנסות לתת לילדים שלהם להוביל פסק זמן משלהם במקום להגדיר טיימר. אתה יכול פשוט לומר, "לך לפסק זמן וחזור כשתרגיש מוכן ובשליטה." אסטרטגיה זו, שיכולה לעזור לילד ללמוד ולתרגל מיומנויות ניהול עצמי, עובדת היטב גם עבור ילדים גדולים יותר ובני נוער.

למד מטעויות – כולל שלך

זכרו שכהורים אתם יכולים לתת לעצמכם פסק זמן אם אתם מרגישים חסרי שליטה. רק ודאו שילדכם נמצא במקום בטוח, ואז תנו לעצמכם כמה דקות לקחת כמה נשימות עמוקות, להירגע או להתקשר לחבר. כאשר אתם מרגישים טוב יותר, חזרו לילדכם, חבקו אחד את השני והתחילו מחדש.

אם אתה לא מטפל במצב טוב בפעם הראשונה, נסה לא לדאוג לגביו. חשבו מה יכולתם לעשות אחרת ונסו לעשות זאת בפעם הבאה. אם אתם מרגישים שעשיתם טעות אמיתית בלהט הרגע, המתינו להתקרר, התנצלו בפני ילדכם והסבירו כיצד תתמודדו עם המצב בעתיד. הקפד לקיים את הבטחתך. זה נותן לילדכם מודל טוב כיצד להתאושש מטעויות.

טיפים למשמעת בריאים ויעילים לפי גיל/שלב

תינוקות

  • תינוקות לומדים על ידי התבוננות במה שאתה עושה, אז הציבו דוגמאות להתנהגות שאתם מצפים לה.
  • השתמש בשפה חיובית כדי להדריך את תינוקך. לדוגמה, אמור "זמן לשבת", במקום "אל תעמוד".
  • שמור את המילה "לא" לנושאים החשובים ביותר, כמו בטיחות. הגבל את הצורך לומר "לא" על ידי הצבת חפצים מסוכנים או מפתים מחוץ להישג ידם.
  • הסחת דעת והחלפת חפץ מסוכן או אסור באחד שמותר לשחק איתו היא אסטרטגיה טובה בגיל הזה.
  • כל הילדים, כולל תינוקות, זקוקים למשמעת עקבית, אז דברו עם בן/בת הזוג, בני משפחתכם ועם המטפל/ת כדי לקבוע כללים בסיסיים שכולם פועלים לפיהם.

פעוטות

  • הילד שלך מתחיל לזהות מה מותר ומה אסור, אבל הוא עשוי לבדוק כמה כללים כדי לראות איך אתה מגיב. שים לב להתנהגויות שאתה אוהב ושבח אותן והתעלם מאלה שאתה רוצה להרתיע. הפנה מחדש לפעילות אחרת בעת הצורך.
  • התקפי זעם יכולים להיות נפוצים יותר כאשר ילדכם נאבק לשלוט במיומנויות ובמצבים חדשים. צפו לטריגרים של התקף זעם, כמו עייפות או רעב, ועזרו להדוף אותם עם תנומות וארוחות מתוזמנות היטב.
  • למד את הפעוט שלך לא להכות, לנשוך או להשתמש בהתנהגויות אגרסיביות אחרות . דגמי התנהגות לא אלימה על ידי אי הלקאה של הפעוט שלך ועל ידי טיפול בקונפליקט עם בן הזוג שלך בצורה בונה.
  • הישאר עקבי באכיפת הגבלות. נסה פסק זמן קצר במידת הצורך.
  • הכירו בקונפליקטים בין אחים אך הימנעו מלקחת צד. לדוגמה, אם מתעורר ויכוח לגבי צעצוע, ניתן להניח את הצעצוע.

גיל הגן

  • ילדים בגיל הגן עדיין מנסים להבין איך ולמה דברים עובדים ומה ההשפעה של מעשיהם. כשהם לומדים התנהגות הולמת, צפו מהם להמשיך ולבחון את הגבולות של ההורים והאחים.
  • התחל להקצות מטלות המתאימות לגיל , כמו לשים את הצעצועים שלהם. תן הנחיות פשוטות, צעד אחר צעד. תגמל אותם בשבחים.
  • אפשרו לילדכם לבחור בין חלופות מקובלות, להפנות מחדש ולהציב גבולות הגיוניים.
  • למדו את ילדכם להתייחס לאחרים כפי שהיא רוצה שיתייחסו אליו.
  • הסבירו שזה בסדר להרגיש כועס לפעמים, אבל לא לפגוע במישהו או לשבור דברים. למד אותם איך להתמודד עם רגשות כעס בדרכים חיוביות, כמו לדבר על זה.
  • כדי לפתור קונפליקטים, השתמש בפסקי זמן או הסר את מקור ההתנגשות.

ילדים בגיל התיכון

  • הילד שלך מתחיל לקבל תחושה של נכון ולא נכון. דברו על הבחירות שיש להם במצבים קשים, מהן האפשרויות הטובות והרעות, ומה עשוי לבוא בהמשך בהתאם לאופן שבו יחליטו לפעול.
  • דברו על ציפיות משפחתיות והשלכות סבירות על אי ציות לכללי המשפחה.
  • לספק איזון בין זכויות יתר ואחריות, לתת לילדים הרשאות נוספות כאשר הם פועלים לפי כללי התנהגות טובה.
  • המשך ללמד ולהדגים סבלנות, דאגה וכבוד לזולת.
  • אל תיתן לעצמך או לאחרים להשתמש בעונש פיזי. אם אתה גר באזור שבו מותרת ענישה גופנית בבתי ספר, יש לך את הזכות לומר שאסור להכות את ילדך.

מתבגרים ובני נוער

  • ככל שמתבגר שלך מפתח מיומנויות קבלת החלטות עצמאיות יותר, תצטרך לאזן את האהבה והתמיכה הבלתי מותנית שלך עם ציפיות, כללים וגבולות ברורים.
  • המשך להפגין הרבה חיבה ותשומת לב. פנו זמן כל יום לדבר. צעירים נוטים יותר לעשות בחירות בריאות אם הם נשארים מחוברים עם בני משפחה.
  • הכירו את החברים של המתבגר שלכם ודברו על מערכות יחסים אחראיות ומכבדות.
  • הכירו במאמצים, בהישגים ובהצלחה של בני הנוער שלכם במה שהוא עושה – ולא עושה. שבחו את הבחירה להימנע משימוש בטבק, סיגריות אלקטרוניות, אלכוהול או סמים אחרים. תן דוגמה טובה באמצעות השימוש האחראי שלך באלכוהול ובחומרים אחרים.

One Comment

  1. ההורים צריכים להיות מבוססים על אהבה, סיוע, תמיכה, החלטות מיושנות והענקת גבולות באופן בטוח.

כתיבת תגובה

Back to top button