איך מת ניקולה טסלה? סיפור מותו של Nikola Tesla

איך מת ניקולה טסלה (Nikola Tesla ) ? סיפור מותו הטרגי של הממציא המפורסם – בעקבות הקריירה פורצת הדרך שלו, ניקולה טסלה נקלע לעוני ולמחלת נפש לפני שמת ב-7 בינואר 1943.

במהלך חייו, ניקולה טסלה ביקש לפתור כמה מהתעלומות הגדולות ביותר של המדע. הממציא המבריק חי חיים יוצאי דופן – פיתח חידושים כמו זרם חילופין חשמל ודמיין מראש עולם של "תקשורת אלחוטית".

אבל כשהוא מת לבד ונשבר ב-1943 בעיר ניו יורק, הוא השאיר אחריו שפע של תעלומות ומה אם.

מוות של ניקולה טסלה

ויקימדיה קומונסניקולה טסלה מת לבד ובעוני. כאן הוא מצולם במעבדתו ב-1896.

בקצרה, סוכני ממשלת ארה"ב נסחפו מיידית למלון שבו התגורר טסלה ואספו את הרשימות והתיקים שלו. רבים מאמינים שהם חיפשו ראיות ל"קרן המוות" של טסלה, מכשיר שהוא התגרה בו במשך שנים שיכול לשנות את המלחמה לנצח, כמו גם כל המצאה אחרת שהם יכלו למצוא.

זהו סיפור מותו של ניקולה טסלה, הפרק האחרון העצוב שקדם לו, והתעלומה המתמשכת של התיקים החסרים שלו.

איך מת ניקולה טסלה?

ניקולה טסלה מת ב-7 בינואר 1943, בקומה ה-33 של מלון ניו יורקר במנהטן. הוא היה בן 86 והתגורר בחדרי מלון קטנים כמו זה במשך עשרות שנים. סיבת המוות שלו הייתה פקקת כלילית.

עד אז, הרבה מההתרגשות סביב ההמצאות של טסלה דעכה. הוא הפסיד במירוץ להמצאת הרדיו לממציא האיטלקי Guglielmo Marconi בשנת 1901, והתמיכה הכספית שלו ממשקיעים כמו JP Morgan התייבשה.

ניקולה טסלה

ויקימדיה קומונסעד שמת ב-1943, ניקולה טסלה היה לבדו, בחובות, והלך ונסוג מהחברה.

כשהעולם נסוג מטסלה, טסלה נסוגה מהעולם. עד 1912, הוא נעשה יותר ויותר כפייתי. הוא ספר את צעדיו, התעקש להחזיק 18 מפיות על השולחן, ונעשה אובססיבי לניקיון וגם למספרים 3, 6 ו-9 .

ובכל זאת, טסלה מצאה חברות – מעין.

קפץ ממלון זול למלון זול, טסלה החלה לבלות יותר זמן עם יונים מאשר עם בני אדם. יונה לבנה אחת משכה את עינו. "אני אוהב את היונה הזאת כמו שגבר אוהב אישה", כתב טסלה. "כל עוד הייתה לי אותה, הייתה מטרה לחיים שלי."

היונה הלבנה מתה באחד מחלומותיו בשנת 1922 – עיניה כמו "שתי אלומות אור חזקות" – וטסלה הרגיש בטוח שגם הוא סיים. בזמנו הוא אמר לחברים שהוא מאמין שמפעל חייו הסתיים.

עם זאת, הוא המשיך לעבוד ולהאכיל את היונים של ניו יורק במשך 20 שנה נוספות.

ההמצאות של ניקולה טסלה, לעומת זאת, ישאירו מאחוריה מורשת שתשב את הדמיון במשך עשרות שנים – ותעלומה שעדיין חסרות כמה חלקים.

'קרן המוות' המסתורי שלו והמצאות מבוקשות אחרות

הציוד של טסלה

ויקימדיה קומונס/Dickenson V. Alleyתמונת קידום מכירות של טסלה בין הציוד שלו, שצולמה בשנת 1899. הניצוצות נוספו באמצעות חשיפה כפולה.

לאחר מותו של ניקולה טסלה, מיהר אחיינו, סאווה קוסנוביץ', למלון ניו יורקר. הוא נתקל במראה מטריד. לא רק שגופת דודו נעלמה, אלא גם נראה היה שמישהו הסיר רבים מהפתקים והתיקים שלו.

למעשה, נציגים מהמשרד של משמורת רכוש זרים, שריד מהממשלה הפדרלית במהלך מלחמת העולם הראשונה והשנייה, היו בחדרה של טסלה ולקחו מספר תיקים לבדיקה.

הנציגים חיפשו מחקר על נשק-על כמו "קרן המוות" של טסלה, מחשש שקוסנוביץ' או אחרים תכננו לקחת את המחקר הזה ולספק אותו לסובייטים.

טסלה טען שיצר – בראשו, אם לא במציאות – המצאות שיכולות לשנות את המלחמה. בשנת 1934, הוא תיאר נשק קרן חלקיקים או "קרן מוות" שיכול להפיל 10,000 מטוסי אויב מהשמיים. בשנת 1935, במסיבת יום הולדתו ה-79, אמר טסלה שהוא גם המציא מכשיר תנודה בגודל כיס שיכול ליישר את בניין האמפייר סטייט.

מותו של ניקולה טסלה

ויקימדיה קומונסלקראת סוף חייו, ניקולה טסלה טען שיש לו רעיונות להמצאות שישנו את המלחמה.

ההמצאות של טסלה נועדו לקדם שלום, לא מלחמה, עם זאת, והוא אפילו ניסה להשתלשל אותן מול ממשלות העולם במהלך חייו. רק ברית המועצות נראתה מעוניינת. הם נתנו לטסלה צ'ק בסך 25,000 דולר בתמורה לחלק מהתוכניות שלו.

כעת, ממשלת ארה"ב רצתה גישה גם לתוכניות הללו. גורמים רשמיים גילו באופן טבעי עניין מתמשך ב"קרן המוות", שעלולה הייתה להטות את מאזן הכוחות בסכסוכים עתידיים.

מדוע תעלומת הקבצים החסרים לא הסתיימה עם מותו של ניקולה טסלה

שלושה שבועות לאחר מותו של ניקולה טסלה, הממשלה הטילה על מדען MIT ג'ון ג'י טראמפ – דודו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ – להעריך את המסמכים של טסלה.

טראמפ חיפש "כל רעיון בעל ערך משמעותי". הוא חיטט בעיתונים של טסלה והכריז שהפתקים של טסלה הם "בעיקר בעלי אופי ספקולטיבי, פילוסופי ופרסומי".

כלומר, הם לא כללו תוכניות ממשיות ליצירת אף אחת מההמצאות שהוא תיאר.

ניקולה טסלה מתנסה

ויקימדיה קומונסניקולה טסלה, בתמונה במעבדתו, 1891 בקירוב.

ככל הנראה מרוצה, ממשלת ארה"ב שלחה את התיקים של טסלה לאחיין שלו ב-1952. אבל למרות שהם תפסו 80 תיקים, קוסנוביץ' קיבל רק 60. "אולי הם ארזו את ה-80 ל-60", העלה השערה הביוגרף של טסלה, מארק סייפר. "אבל יש אפשרות ש… הממשלה אכן שמרה על הגזעים החסרים."

ובכל זאת, במהלך המלחמה הקרה, בין שנות ה-50 ל-1970, חששו גורמים ממשלתיים שהסובייטים השיגו את המחקר הנפיץ יותר של טסלה.

הפחד הזה היה חלק מההשראה ליוזמת ההגנה האסטרטגית של ממשל רייגן – או "תוכנית מלחמת הכוכבים" – ב-1984.

בקשה לחוק חופש המידע משנת 2016 ביקשה למצוא תשובות – וקיבלה כמה. ה-FBI הסיר מאות עמודים מהתיקים של טסלה. אבל האם הם עדיין מחזיקים בהמצאות המסוכנות יותר של טסלה, אם הן בכלל היו קיימות?

זו תעלומה – כמו הזוהר שלו – נמשכת זמן רב לאחר מותו של ניקולה טסלה.


לאחר שלמדת על מותו של ניקולה טסלה ועל המסתורין של הקבצים החסרים שלו, ראה מה טסלה חזה שיקרה בעתיד . לאחר מכן, עיין בעובדות המרתקות הללו על ניקולה טסלה .

מאמרים קשורים

One Comment

כתיבת תגובה

Back to top button