מה זה Thunderbolt 5? הכל על Thunder bolt

מה זה Thunderbolt 5? צריך להעביר נתונים מהר ככל שהחוטים יאפשרו? Thunderbolt 5 בא לעזור. הנה איך הממשק החדש המהיר עובד, כמה מהיר הוא, מתי הוא יגיע והאם להתעקש עליו במחשב הבא שלך.

פעם ממשק נישה עבור Apple MacBook Pros ו-SSD חיצוניים יקרים, Thunderbolt הפך לאט לאט לשיטת העברת נתונים להמונים. כעת הוא בן יותר מעשור, וללא הדרישה מיצרנים לשלם תמלוגים לאינטל בתמורה להוספת היציאה המהירה הזו למכשירים שלהם. יציאת ה-USB Type-C נמצאת בכל מקום, ומסתובבת עם יציאת ה-USB Type-C ומופיעה כעת במגוון רחב של מחשבים ניידים וציוד היקפי בכל רמות המחיר. (זה עדיין לא פרץ למחשבים שולחניים, מלבד מחשבי Mac, בגדול.)

Thunderbolt הוא ממשק לחיבור התקנים חיצוניים למחשב. הוא משתמש בפרוטוקול קלט/פלט ומיושם בדרך של יציאה טורית. הממשק פותח על ידי אינטל בשיתוף פעולה צמוד עם אפל …

המפתח ל-Thunderbolt תמיד היה המהירות שלו, וכמו טכנולוגיות רבות, להשתפר עם כל דור עוקב פירושו להיות מהיר יותר. הדור האחרון, שהושק רשמית היום וצפוי להופיע במכשירים החל מהשנה הבאה, הוא Thunderbolt 5. הוא מבטיח להעביר את הנתונים שלך אל וממכשיריך במהירות של עד 80Gbps, פי שניים מהר יותר ממה ש-Thunderbolt 4 יכול ופי שמונה מהר . כמקסימום 10Gbps המקורי שהוצג עם הדור הראשון של Thunderbolt ב-2011.

לאינטל, שעדיין משרתת את הפיתוח של Thunderbolt, רוחב הפס הזה חיוני למחשוב מודרני. היא מציעה את הביצועים הדרושים למשתמשי כוח, אומרת החברה. קחו, למשל, יוצרי תוכן שמעבירים קבצי וידאו גדולים אל וממנה של אחסון במצב מוצק בתהליך עבודה של ייצור. (תזדקק לאחסון מהיר בשני הקצוות כדי לנצל את כל המהירות הזו, כמובן.)

אבל האם רוחב הפס כפול של Thunderbolt 4 באמת חיוני עבורך? בואו נסתכל על מה שהטכנולוגיה החדשה מציעה ונעזור לכם להחליט אם כדאי לחכות למכשיר התומך ב-Thunderbolt 5.


איך Thunderbolt 5 עובד?

חיבור Thunderbolt מסוגל להעביר כוח, כמו גם פיסות מידע המאוחסנות במכשיר אחד לאחר וחוזר חלילה. הוא יכול לשלוח את פיסות המידע הללו במהירות, מה שהופך אותו לבחירה אידיאלית להעביר, למשל, קטעי וידאו 4K מהמחשב שלך למערך כוננים חיצוניים במהירות גבוהה. אבל זה יכול לעשות הרבה יותר. שליחת אותות וידאו ואודיו לצג חיצוני, טעינה מהירה של הסוללה של המחשב הנייד שלך וחיבור מחשב נייד לכרטיס גרפי חיצוני הם כולם בתחום שלו.

מאחורי הקלעים, ממשק Thunderbolt 5 מכיל שני צינורות וירטואליים לשליחת נתונים ממכשיר אחד, ושניים נוספים כדי לקבל אותם במכשיר השני. כל צינור יכול להתמודד עם 40Gbps, וכך אתה מקבל את המקסימום של Thunderbolt של 80Gbps. בנוסף לצינורות הנתונים, ל-Thunderbolt 5 יש גם את היכולת להעביר זרם חשמלי, בדומה לאופן שבו פועלים כבלי USB-C לטעינת מכשירים. הוא יכול לשלוח עד 240 וואט של הספק, שזה יותר ממה שכל סוללת מחשב נייד צריכה להיטען כעת, ואמור לכסות מכונות גם בעתיד.

כונן Thunderbolt

תת-קבוצה של כוננים חיצוניים, בעיקר כונני SSD חיצוניים, תומכת ב-Thunderbolt. (קרדיט: מולי פלורס)

איך משיגים את ההעברה הזו של ביטים וכוח באמצעות Thunderbolt 5? כפי שהיית עושה עם Thunderbolt 4. אתה מחבר כבל Thunderbolt תואם, המסומן עם סמל Thunderbolt והמספר 5, לשני מכשירים שלכל אחד מהם יש יציאות Thunderbolt 5. יש לציין ש-Thunderbolt 5 לא יעבוד כמתוכנן עם יציאות או כבלים בצורת אליפסה שאינם מאושרים ל-Thunderbolt 5. יציאות וכבלים של Thunderbolt 5 תואמים לאחור עם USB-C וגרסאות Thunderbolt ישנות יותר המשתמשות באותו מחבר פיזי, אך הם לא ישדרו ברוחב הפס המרבי שלהם.


כמה מהיר Thunderbolt 5?

המהירויות המקסימליות הן, כמובן, מה שעוסק ב-Thunderbolt 5. בעוד ש-Thunderbolt 3 ו-Thunderbolt 4 מוגבלים שניהם לרוחב פס מרבי של 40Gbps, Thunderbolt 5 מציע העברות דו-כיווניות של עד 80Gbps, ואפשר גם העברות מהירות יותר בכיוון יחיד. הוא משיג זאת באמצעות תהליך שנקרא Pulse Amplitude Modulation עם 3 רמות (PAM-3), על פי אינטל. בעיקרו של דבר, PAM-3 דוחס יותר נתונים לכל שידור ממה שהיה אפשרי בעבר.

יציאות למחשב נייד

למחשבים ניידים רבים יש יציאות Thunderbolt, המזוהות עם לוגו שנראה כמו ברק. (קרדיט: מולי פלורס)

השימוש ב-PAM-3 מאפשר גם ל-Thunderbolt 5 להציע מהירויות העברה דינמיות, תכונה חדשה הדומה למהירות השעון של המחשב האישי שלך המתגברת כדי להתמודד עם משימות תובעניות. זה מופעל על ידי מצבים שבהם צורכי רוחב הפס של התצוגה עולים על מה ש-Thunderbolt 5 יכול לספק בשני צינורות של 40Gbps. במקום להשתמש בשני צינורות לקלוט ושניים לשידור, כפי שתואר לעיל, הוא יכול במקום זאת להשתמש בשלושה כדי לשדר ואחד כדי לקבל כאשר המצב דורש זאת. המשמעות היא שהקישור יכול להעביר נתונים ברוחב פס כולל של 120Gbps בתרחיש זה, מה שיכול להיות שימושי אם להגדרה שלך יש מספר צגים ברזולוציה גבוהה. רוחב הפס המרבי של 120Gbps זמין לכל יישום שזקוק לו, כולל העברות נתונים רגילות, אך מצב זה יופעל רק על ידי דרישות עודפות של רוחב פס וידאו, לפי אינטל. העלאת העברת נתונים רגילה במהירות 80Gbps לא תפעיל אותה.

 

בנושא תמיכה בתצוגה: Thunderbolt 5 תומך בעד שלושה צגים חיצוניים 4K בקצב רענון שיא של עד 144Hz. השווה את זה עם Thunderbolt 4, שארבעת הצינורות שלו מוגבלים ל-40Gbps ואינם יכולים להקצות באופן דינמי שלושה מהם לשידור ואחד לקליטה. Thunderbolt 4 מוגבל לשני מסכי 4K חיצוניים בתדר 60Hz.


האם Thunderbolt 5 זמין כעת?

מחשבים ואביזרים של Thunderbolt 5 צפויים להשיק ב-2024, אומרת אינטל. פרטים טכניים יעשו את דרכם ליצרני המכשירים בסתיו הקרוב כדי שיוכלו להתכונן. מכשירי אב טיפוס כבר קיימים; אינטל השוויצה בשנה שעברה באירוע בו השתתפנו בישראל. (אם תסתכל על הסיפור המקושר, תציין שבאותה עת, הטכנולוגיה עדיין לא כונתה בפומבי "Thunderbolt 5").


האם למחשבי Mac ו-iPhone יש Thunderbolt 5?

Thunderbolt היה פעם תקן קנייני בלעדי למחשבים עם סיליקון של אינטל, אבל זה השתנה בשנת 2017. כעת, מחשבים עם שבבי ARM ו-AMD יכולים לקבל גם תמיכה ב-Thunderbolt, אם כי מעטים כן. יצרנים צריכים לקבל את מכשירי ה-Thunderbolt שלהם מאושרים על ידי מעבדה של צד שלישי לסטנדרטים של אינטל. זה מוסיף לעלויות הפיתוח ומטיל מעצור על התפשטות האימוץ של Thunderbolt למחשבים ניידים תקציביים ומוצרים זולים אחרים. (עם זאת, אינטל טוענת שאתה יכול למצוא מחשבים בעלי יכולת Thunderbolt במחיר זול של $379.)

Apple Mac Studio

ל-Mac Studio יש יציאות Thunderbolt 4 (למעלה משמאל). (קרדיט: ג'וזף מלדונדו)

כאחת מחלוצות ה-Thunderbolt, אפל המשיכה לאשר את המכשירים שלה גם לאחר המעבר מהשבבים של אינטל. רוב מכשירי ה-Mac המודרניים תומכים ב-Thunderbolt 4, אז ברור שמחשבי מק העתידיים יתמכו ב-Thunderbolt 5. ייתכן שגם מכשירי האייפון העתידיים, בהתחשב בכך שאפל, עם ה-iPhone 15, מוותרת על יציאת ה-Lightning הקניינית שלה לטובת USB- ג. בעוד שאייפון בהחלט לא צריך את אספקת החשמל של Thunderbolt 5 של 240 וואט כדי לטעון את הסוללה הפנימית הקטנה שלו, ורוב העברת הנתונים ממכשירי האייפון וממנו מתרחשים באופן אלחוטי, ייתכן שאפל תוכל להוסיף תמיכה ב-Thunderbolt 5 לדגמי USB-C iPhone.


האם Thunderbolt 5 זהה ל-USB-C?

אם האפשרות של תמיכה ב-Thunderbolt 5 במכשיר USB-C בלבלת אותך, בואו נבהיר. מבחינה פיזית, יציאות USB-C ויציאות Thunderbolt 5 הן אותו הדבר – שתיהן היציאה בצורת אליפסה שמופיעה ברוב מכשירי הטכנולוגיה האישיים המודרניים. רק המהירות המרבית ויכולות הכוח הן שונות. ראה את ההסבר הקודם שלנו על ההבדלים בין Thunderbolt ו-USB-C.

כפי שהוזכר לעיל, ציוד Thunderbolt 5 תואם לטכנולוגיות אחרות של העברת נתונים וכוח, רק לא ברוחב הפס המרבי של Thunderbolt 5 של 80Gbps עבור העברות נתונים ו-240 וואט של אספקת חשמל. באופן ספציפי, זה תואם לאחור עם Thunderbolt 4, Thunderbolt 3 , USB4 ו-USB 3, לפי אינטל. כדי לממש את מלוא הפוטנציאל של חיבור Thunderbolt 5, אתה צריך יציאות תואמות Thunderbolt 5 בשני קצותיה, וכבל Thunderbolt 5 המחבר אותן.


האם עלי לשדרג ל-Thunderbolt 5?

אם אתה להוט על Thunderbolt 5, אנו מהמרים שאתה כבר משתמש במכשיר שתומך בדור קודם של Thunderbolt. אם אתה משתמש במכשיר Thunderbolt 3, השכלת לתת ל-Thunderbolt 4 לעבור הלאה, מכיוון שהיתרונות שלו על פני Thunderbolt 3 הם שוליים עבור רוב המשתמשים. אבל עם ה-Thunderbolt 5 שמכפיל את המהירות של קודמו, זה בהחלט שווה את השדרוג אם אתם מחפשים מחשב חדש, ואולי אפילו כדאי לדחות את הרכישה של מערכת חדשה או מכשיר אחר עד שיגיעו לחנויות דגמים מצוידים ב-Thunderbolt 5 . הכל מסתכם בשאלה האם תוכל למנף את המהירויות הגבוהות יותר באחסון חיצוני מהיר במיוחד.

כפי שהוזכר קודם לכן, לא תראה ציוד תואם Thunderbolt 5 עד 2024. אבל כשיגיע הזמן, כדי לראות אם המחשב החדש או התקן אחר שאתה מסתכל עליו תומך ב-Thunderbolt החדש, בדוק את המפרט המפורט של המערכת. זה הכרחי כי ייתכן שבדיקה פיזית של המכשיר לא תספר לך את כל מה שאתה צריך לדעת. (היציאה עצמה כנראה לא תסומן בשום דבר מלבד הלוגו של Thunderbolt.) רכישת כבלי Thunderbolt 5 היא מעט קלה יותר, מכיוון שהם מסומנים גם בלוגו וגם במספר "5".

כתיבת תגובה

Scroll to Top