למה טלפונים מתפוצצים? וכיצד למנוע את זה

למה טלפונים מתפוצצים? וכיצד למנוע את זה לקרות לך – לא סביר שהסמארטפון הממוצע יתפוצץ, אבל זה קורה. אין הרבה שאתה יכול לעשות אם חומרה עלובת אשמה, אבל הטיפים האלה עשויים לעזור למנוע מהטלפון שלך לעלות לעשן.

לפעמים סמארטפונים מתפוצצים. בינואר 2023, אייפון 4 עלה באש בעת טעינה בן לילה. על פי הדיווחים, ילדה בהודו נהרגה כשמכשיר Redmi Note 5 Pro התפוצץ בפניה . ביולי, טלפון של אדם התפוצץ בטיסת אייר אינדיה , וגרם לנחיתה חירום.

הסבירות שהסמארטפון שלך יתפוצץ היא קלושה, אבל זה קורה, כפי שהוכח בפיאסקו ה-Galaxy Note 7 של סמסונג לפני כמה שנים. אבל למה זה קורה ומה, אם בכלל, אתה יכול לעשות כדי להימנע מזה?


מדוע סמארטפונים מתפוצצים?

סוללת ליתיום-יון

(קרדיט: סמסונג)

ישנן סיבות רבות שסמארטפון עלול להתלקח או להתפוצץ, וכמעט תמיד זה קשור לסוללת המכשיר. מכשירים ניידים מודרניים מופעלים על ידי סוללות ליתיום-יון, המכילות איזון קפדני של אלקטרודות חיוביות ושליליות כדי לאפשר טעינה מחדש. כשמשהו משתבש, המרכיבים הפנימיים של הסוללה עלולים להתקלקל וליצור תגובה נדיפה שעלולה להוביל לשריפות.

זה יכול לקרות מסיבות מרובות, אבל הבעיה הנפוצה ביותר היא חום מוגזם. אם סוללה נטענת או מעבד עמוס מדי מתחממים מהר מדי, זה יכול להרוס את האיפור הכימי של רכיבי הטלפון. עם סוללות, תגובת שרשרת הנקראת בריחת תרמית יכולה לגרום לסוללה לייצר עוד יותר חום ולבסוף להתלקח או להתפוצץ.

הסיבה להתחממות יתר של הטלפון שלך תשתנה. נזק פיזי – מהסוג שנגרם מנפילה או כיפוף מוגזם – עלול לשבש את פעולתה הפנימית של הסוללה. השארת הטלפון בחוץ בשמש זמן רב מדי, תוכנות זדוניות שעובדות יתר על המידה במעבד, או תקלה בטעינה עלולים לגרום לקצר חשמלי בתוך המכשיר.

או שזה יכול להיות משהו מחוץ לשליטתך הישירה. הסוללות מתכלות עם הזמן, כך שאם נעשה שימוש במכשיר במשך מספר שנים – כמו האייפון 4 שעלה באש – ייתכן שהרכיבים הפנימיים ידהו, מה שיוביל לנפיחות והתחממות יתר. כפי שהיה במקרה של ה-Galaxy Note 7, ייתכן שאשמה היא בעיה בייצור הטלפון, שאינך יכול להסביר אותה באמת.


סימני אזהרה

אייפון מתנפח

(תמונה: ולאד קגושימה/שטרסטוק)

אולי לא תקבל אזהרה, אבל אם אתה שומע קולות שריקה או צלצולים המגיעים מהטלפון או מריח פלסטיק בוער או כימיקלים, הוא עלול להינזק ועל סף פיצוץ. (אל תניח את הפנים שלך ליד זה, כמובן.) באופן דומה, היזהרו מחום יתר המגיע מהמכשיר, במיוחד בעת טעינה. אם הוא בוער חם למגע, נתק אותו מיד.

סימן אזהרה גדול נוסף הוא סוללה נפוחה , מה שיכול לקרות אם היא נפגעה או שרכיבים פנימיים התקלקלו. שים לב לשינויים בצורת המכשיר שלך, כולל מסך בולט, תפר מוגדל או מארז מפושט שעלול לגרום לטלפון לא לשבת יותר עם משטח שטוח.

כמעט פוצצנו טלפון אנדרואיד מזדקן בזמן שניסינו להסיר את כל העקבות של שירותי גוגל בשנת 2019. כל מה שקיבלנו עבור הצרות שלנו הייתה סוללה מתנפחת.

רוב הסמארטפונים המודרניים כבר לא מאפשרים לך להסיר את הסוללה, אז אם אתה מודאג לגבי המכשיר שלך, כבה אותו וקבל אותו לשירות מיד.


האם אתה יכול למנוע מהטלפון שלך להתפוצץ?

טלפון אנדרואיד נמס

(קרדיט: News Group Newspapers Ltd)

אמנם יש צעדים שאתה יכול לנקוט כדי להקל על העומס שאתה עלול להפעיל על הסוללה של הטלפון שלך, אבל אין הרבה שאתה יכול לעשות אם הבעיה היא פגם בייצור. סוללות חייבות להיבדק בקפדנות לאיתור רכיבים פגומים, אך ליחידות שיוצרו בזול עלולות להיות פגמים שעלולים לגרום לטלפון להתחמם יתר על המידה.

פגם בסוללה

(קרדיט: סמסונג)

במקרה של הנוט 7, פגם עיצובי היה אשם ; לא היה שום דבר שהצרכן הממוצע יכול לעשות כדי לתקן את זה. אין פתרון מהיר כשמדובר בבנייה עלובה. אותו דבר לגבי אותו אייפון 4; סוללות מתכלות באופן טבעי עם הזמן ובסופו של דבר יהיה צורך להחליף אותן.


כיצד לחסוך בסוללת הטלפון שלך

רוצה שהטלפון שלך יחזיק מעמד זמן רב יותר? אתה לא יכול למנוע כל בעיה, אבל יש כמה עשה ואל תעשה שעשויים לעזור לך לשמור על בריאות המכשיר שלך ולהימנע משריפה:

1. קבל כיסוי לטלפון

טלפון מפוצץ

(קרדיט: סטיבן וינקלמן)

למרות שזה לא נפוץ, הפלת הטלפון עלולה לגרום נזק לסוללה. רק תשאלו את אנליסט הנייד לשעבר של PCMag, סטיבן וינקלמן, שקיבל בדואר טלפון מיוצר בסין לבדיקה. עם זאת, לאחר שהפיל אותו בטעות מדלפק המטבח לרצפה, הטלפון פלט ריח כימי ועלה בלהבות תוך דקות.

לא כל טלפון עומד לעלות בלהבות לאחר נפילה, אבל אחת הדרכים להגן על הפנימיות של המכשיר שלך היא לכסות אותו במארז לטלפון – רצוי כזה עם שפה סביב קצה הטלפון. המקרים האלה אינם יקרים כמו פעם, ואפילו הזולים ביותר מציעים יותר הגנה מכלום. בשלב זה, אין תירוץ ללכת בלי אחד.


2. הימנע מטמפרטורות קיצוניות

טמפרטורות קיצוניות

(קרדיט: אלכסנדר טרו / Shutterstock)

אתה בטח יודע שחום הוא האויב הגרוע ביותר של הטלפון שלך, אבל מה עם קור? הסוללה של הטלפון שלך מותאמת לעבודה בטווח טמפרטורות מסוים – בין 32-95 מעלות פרנהייט. חשיפה קבועה של הסוללה לתנאים קשים תגרום לרכיבים פנימיים להתרחב ולהתכווץ, וכתוצאה מכך נזק ארוך טווח לחלקים שבתוכו.

המשמעות היא שעליך להימנע מלהשאיר את המכשיר שלך באור שמש ישיר או על גבי רדיאטור חם לפרקי זמן ארוכים, במיוחד בעת טעינה. כדאי גם להימנע מקפיא טמפרטורות קרות במידת האפשר. אז אל תניח את הטלפון שלך בתוך המקפיא, אם אתה עדיין מאמין במיתוס הזה, או תשאיר אותו במכונית שלך כשהוא יורד מתחת לאפס.


3. אל תכסה את הטלפון בזמן שהוא נטען

הטלפון נטען על המיטה

(קרדיט: spyarm / Shutterstock)

זה נשמע מטופש, אבל אני אישית יכול להעיד על כך; אל תכסה את הטלפון שלך בשום דבר בזמן שהוא בטעינה ואל תטען את המכשיר במיטה. לפני שנים, התעוררתי בוקר אחד ומצאתי את הטלפון שלי מתחת לגופי ושרף את החזה החשוף שלי. בשלב מסוים בלילה, התגלגלתי לטלפון, מה שגרם למכשיר להתחמם יתר על המידה . לא רק שזה שרף את הגוף שלי, אלא שהוא נשרף את עצמו והפסיק לעבוד.

האפשרות הטובה ביותר שלך היא להניח את הטלפון שלך על משטח שטוח וקשיח – כמו שולחן או שולחן – כשמגיע הזמן לטעון את המכשיר. להתרפק עליו בלילה מסתכן שתתגלגל עליו, תעטוף אותו בשמיכות או תכסה אותו בכרית. ליתר ביטחון, שמור על המכשיר נקי ממשטחי קטיפה, ניירות או בלגן כללי.


4. תרגל היגיינת סוללות טובה

טעינת אייפון

(קרדיט: PCMag / Apple)

יש הרבה מיתוסים של סוללות בחוץ. הפילנו רבים מהם , כמו הרעיון שטעינת הטלפון שלך בן לילה תגרום לו להתפוצץ (זה לא יקרה). למטרותינו, זכרו שהסוללות מתדרדרות באופן טבעי עם הזמן, והמיטב שאתם יכולים לעשות הוא לעכב את השחיקה.

אנו ממליצים להשאיר את הטלפון שלך טעון בין 30-80% רוב הזמן (אין סיבה להתעקש תמיד שהסוללה תהיה על 100%) ולהימנע מטעינה מהירה בן לילה, אם אתה יכול לעזור. לעזרה נוספת בניהול הסוללה של הטלפון שלך, יש לנו מדריכים למשתמשי אייפון ואנדרואיד .

עם זאת, אל תדאג יותר מדי בקשר לזה; יעברו כמה שנים עד שהסוללה שלך תתקלקל באופן טבעי. אם תחליף טלפונים כל כמה שנים, אתה תהיה בסדר.


5. השתמש במטען הנכון

אייפון ומטען

(קרדיט: inspire finder / Shutterstock)

המכשיר שלך זקוק למתח וזרם אופטימליים כדי להיטען כראוי, לכן אנו ממליצים להישאר עם המטען שהגיע בקופסה או לתפוס אחד ישירות מיצרן הטלפון. זה אומר שאם יש לך טלפון של סמסונג, קנה כבל מסמסונג; אם יש לך אייפון, קנה מטען מחנות אפל.

אתה גם לא צריך לערבב ולהתאים כבלים ולבני חשמל מכיוון שליחידות שונות יש רמות וואט שונות. זה אולי מפתה לחסוך קצת כסף ולהשיג מטען זול מאמזון או להשתמש בכל מה שיש לך בבית, אבל זו דרך טובה להרוס את הסוללה שלך.

אם אתה בהחלט חייב להשיג מטען של צד שלישי, היצמד למותג ידוע כמו Anker ולא לחברה ללא שם רק בגלל שהוא זול יותר. אתה יכול גם לבדוק אם כבל USB-C מאושר על ידי ה-USB-IF או שלמטען Lightning יש את תג MFi (והוא אותנטי אם כן). זה אולי קצת יותר יקר, אבל זה יהיה שווה את זה בטווח הארוך.


6. שמור על הכבלים שלך

כבל שבור

(קרדיט: Aleksandrs Muiznieks/Shutterstock)

ברגע שיש לך מטען, אתה צריך לטפל בכבלים שלך ; חוטים פגומים יכולים להוביל לבעיות טעינה ואף לגרום לסכנת שריפה משלהם. בעבר, מטען ה-MagSafe של ה-MacBook Pro שלי התקלקל עד שהחיווט נחשף. בסופו של דבר, המטען קצר והתלקח. אותו דבר יכול לקרות לתקע הטלפון שלך.

יש כמה שיטות עבודה מומלצות שאתה צריך לזכור בעת ניהול מטען הטלפון שלך, או בעצם כל חוט שמתחבר למכשירים שלך. הימנע מלעטוף חוטים חזק מדי וזכור לנתק את המטען מהתקע בפועל במקום למשוך אותו מהכבל. אם המטען הנוכחי שלך מתקלקל או נראה שהוא נמס, הגיע הזמן לקנות כבל חדש.


7. חפש תוכנות זדוניות

איור ניצול תוכנות זדוניות

(איור: פרומון)

אם נדבקת בתוכנה זדונית, התוכנית המרושעת עלולה לנצל את משאבי הטלפון שלך למשימות כמו קריפטומיינג, מה שעלול לחמם יתר על המידה את הסוללה ולגרום נזק לטלפון. האם הטלפון שלך פועל לאט יותר ממה שהוא כנראה צריך? להתחמם בלי סיבה טובה? הכה אותך עם חלונות קופצים ללא הפסקה? אתה עלול להידבק בתוכנה זדונית.

הודות לאופי הסגור של חנות האפליקציות של אפל, האייפון נוטה להיות פחות רגיש לתוכנות זדוניות. ( התקפות אפס קליק הן סיפור אחר.) לא ניתן לומר את אותו הדבר על חנות Google Play, אך חברות אנטי-וירוס פופולריות רבות מציעות אפליקציות אנטי-וירוס לאנדרואיד כחלק ממנויים מרובי-מכשירים.


8. השתמש רק בחלקים מורשים

האם אתה מתכנן לתקן את הטלפון שלך? אנו ממליצים להשתמש רק בחלקים מורשים במקום בספקים של צד שלישי, במיוחד כאשר מדובר בהחלפת הסוללה. סוללה עשויה בצורה גרועה יכולה להיות סכנת שריפה שמחכה לקרות, מכיוון שלעולם אינך יודע מה אתה מקבל מחלקים של צד שלישי. אפל השיקה את חנות התיקונים בשירות עצמי בשנת 2022, המאפשרת לבעלי מכשירים לרכוש חלקים להחלפה קלה. iFixit מוכרת כעת גם חלקי חילוף למכשירי סמסונג גלקסי וגוגל פיקסל , בין היתר.

ל-iOS של אפל יש הגדרות שיעזרו לך לקבוע אם אתה צריך סוללת אייפון חדשה או לראות אם חנות תיקונים עצמאית משתמשת בחלקים מקוריים כדי לתקן את המכשיר שלך.


אל תדאג, לא סביר שהטלפון שלך יתפוצץ

אישה מחזיקה טלפון עם אגודל למעלה

(קרדיט: רומן סמבורסקי / Shutterstock)

למרות כל האזהרות הללו – וכמה שכיחות הן עשויות להופיע בחדשות – טלפונים מתפוצצים הם עדיין נדירים ביותר. כאשר ה-Galaxy Note 7 הוחזר על ידי סמסונג ב-2016, רק כ-100 מתוך 2.5 מיליון היחידות שנשלחו דווחו שהתפוצצו. זה עדיין מפחיד מאפס, אבל אם אתה מודאג מהרס הטלפון שלך, ישנן בעיות נפוצות יותר לדאוג מהן.

ותזכרו, טלפונים מתפוצצים גורמים לחברות להיות אחראיות לנזקים, כך שאם אי פעם יהיה שוב ריקול נרחב נוסף, סביר להניח שהוא יטופל מהר יחסית. לדוגמה, סמסונג הוציאה עדכוני תוכנה שהצמצמו את קיבולת הסוללה של הטלפון לפני שבסופו של דבר הפכו את המכשיר לבלתי שמיש לחלוטין כאמצעי זהירות.

1 תגובות על “למה טלפונים מתפוצצים? וכיצד למנוע את זה”

  1. אביגיל

    טלפונים מתפוצצים בעקבות שגיאת חיבור האינטרנט. כדי למנוע את זה, יש לבצע בדיקות חברתיות על חיבור האינטרנט כדי לוודא שהוא מתקן ומסודר, ולבצע תיקונים אם נמצאו שגיאות.

כתיבת תגובה

Scroll to Top