פטריית רעמת האריה: 9 יתרונות בריאותיים (תופעות לוואי)

הכל על פטריית רעמת האריה – פטריות רעמת אריה הן פטריות גדולות, לבנות ומדובללות הדומות לרעמת אריה כשהן גדלות. הם מכילים חומרים ביו-אקטיביים בעלי השפעות מועילות רבות על הגוף, במיוחד על המוח, הלב והמעיים.

לפטריות רעמת האריה, הידועות גם בשם Hericium erinaceus, hou tou gu או yamabushitake, יש שימושים קולינריים ומרפאים במדינות אסיה כמו סין, הודו, יפן וקוריאה.

להלן תשעה יתרונות בריאותיים של פטריות רעמת אריה והתמציות שלהן, יחד עם מינונים, הכנה ותופעות לוואי.

1. יכול להגן מפני דמנציה

היכולת של המוח לצמוח וליצור קשרים חדשים יורדת בדרך כלל עם הגיל, מה שעשוי להסביר מדוע התפקוד המנטלי מחמיר אצל מבוגרים רבים.מחקרים מצאו כי פטריות רעמת אריות מכילות שתי תרכובות מיוחדות שיכולות לעורר את הצמיחה של תאי מוח: הריצנונים ו-erinacines.

בנוסף, מחקרים בבעלי חיים מצאו כי רעמת אריה עשויה לסייע בהגנה מפני מחלת אלצהיימר, מחלת מוח ניוונית הגורמת לאובדן זיכרון מתקדם. למעשה, פטריית רעמת אריה ותמציותיה הוכחו כמפחיתות תסמינים של אובדן זיכרון בעכברים, כמו גם מונעות נזק נוירוני הנגרם על ידי רובדי עמילואיד בטא, המצטברים במוח במהלך מחלת אלצהיימר  מחקר משנת 2020 על אנשים עם מחלת אלצהיימר קלה מצא שתוספת של 1 גרם של פטריית רעמת אריה מדי יום במשך 49 שבועות שיפרה משמעותית את ציוני המבחנים הקוגניטיביים בהשוואה לפלצבו

היכולת של פטריית רעמת אריה לקדם את צמיחת העצבים ולהגן על המוח מפני נזקים הקשורים לאלצהיימר עשויה להסביר חלק מהשפעותיה המועילות על בריאות המוח. עם זאת, חשוב לציין שרוב המחקר נערך על בעלי חיים או במבחנות. לכן, יש צורך במחקרים נוספים בבני אדם.

פטריות רעמת האריה מכילות תרכובות הממריצות את צמיחת תאי המוח ומגינות עליהם מפני נזקים הנגרמים על ידי מחלת אלצהיימר. עם זאת, יש צורך במחקר נוסף הכולל בני אדם.

2. מסייע בהקלה על תסמינים קלים של דיכאון וחרדה

עד שליש מהאנשים החיים במדינות מפותחות חווים תסמינים של חרדה ודיכאון. בעוד שישנן סיבות רבות לחרדה ודיכאון, דלקת כרונית יכולה להיות גורם תורם מרכזי. מחקר בבעלי חיים מצא שלתמצית פטריות רעמת אריות יש השפעות אנטי דלקתיות שיכולות להפחית תסמינים של חרדה ודיכאון בעכברים.

מחקרים אחרים בבעלי חיים מצאו שתמצית רעמת אריה יכולה גם לעזור לחדש תאי מוח ולשפר את תפקוד ההיפוקמפוס, אזור במוח שמעבד זיכרונות ותגובות רגשיות. חוקרים מאמינים שתפקוד משופר של ההיפוקמפוס עשוי להסביר את ההפחתה בהתנהגויות חרדה ודיכאוניות בעכברים המקבלים תמציות אלו.

למרות שמחקרי בעלי חיים אלה מבטיחים, יש מעט מאוד מחקרים המעורבים בבני אדם. מחקר קטן אחד משנת 2010 על נשים בגיל המעבר מצא שאכילת עוגיות המכילות פטריות רעמת אריות מדי יום במשך חודש אחד סייעה להפחית תחושות עצמיות של גירוי וחרדה.

מחקרים מצביעים על כך שפטריות רעמת אריות עשויות לסייע בהקלה על תסמינים קלים של חרדה ודיכאון, אך יש צורך במחקר נוסף הכולל בני אדם כדי להבין טוב יותר את המתאם.

3. עלול להאיץ את ההחלמה מפציעות מערכת העצבים

מערכת העצבים מורכבת מהמוח, חוט השדרה ועצבים אחרים שנעים בכל הגוף. רכיבים אלה פועלים יחד כדי לשלוח ולשדר אותות השולטים כמעט בכל תפקוד גוף. פציעות מוח או חוט שדרה עלולות לגרום לתוצאות רפואיות שליליות שונות. לעתים קרובות הם גורמים לשיתוק או לאובדן תפקודים נפשיים ויכולים לקחת זמן רב עד להחלמה.

עם זאת, מחקר מצא שתמצית פטריות רעמת אריה עשויה לסייע בהאצת ההתאוששות מפציעות מסוג זה על ידי גירוי הצמיחה והתיקון של תאי עצב. זה עשוי גם לעזור להפחית את חומרת הנזק המוחי לאחר שבץ מוחי.

עם זאת, לא נערכו מחקרים שכללו בני אדם כדי לקבוע אם לרעמת אריה תהיה אותה השפעה טיפולית על פגיעות במערכת העצבים כפי שהציע מחקר בבעלי חיים. מחקרי חולדות מצאו שתמצית רעמת אריה יכולה להאיץ את ההתאוששות מפציעות במערכת העצבים, אך מחקרים הכוללים בני אדם חסרים.

4. מגן מפני כיבים במערכת העיכול

כיבים יכולים להיווצר בכל מקום לאורך מערכת העיכול, כולל הקיבה, המעי הדק והמעי הגס. שני גורמים עיקריים גורמים בדרך כלל לכיבים בקיבה: גידול יתר של חיידק הליקובקטר פילורי ונזק לשכבה הרירית של הקיבה, הנובע לרוב משימוש ארוך טווח בתרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs)תמצית רעמת אריה עשויה להגן מפני התפתחות כיבי קיבה על ידי עיכוב צמיחת הליקובקטר פילורי והגנה על רירית הקיבה מפני נזק.

מספר מחקרים עתיקים יותר מצאו שתמצית רעמת אריה יכולה למנוע את הצמיחה של הליקובקטר פילורי במבחנה, אך אף מחקר לא בדק אם לתמצית יש את אותן השפעות בתוך הקיבה. מחקר אחר בבעלי חיים משנת 2013 מצא שתמצית רעמת אריות הייתה יעילה יותר במניעת כיבי קיבה הנגרמים על ידי אלכוהול מאשר תרופות מסורתיות להורדת חומצה – וללא כל תופעות לוואי שליליות. תמצית רעמת אריה יכולה גם להפחית דלקת ולמנוע נזק לרקמות באזורי מעיים אחרים. למעשה, הם עשויים לסייע בטיפול במחלות מעי דלקתיות כמו קוליטיס כיבית ומחלת קרוהן.

מחקר משנת 2016 על אנשים עם קוליטיס כיבית מצא כי נטילת תוסף פטריות המכיל 14% תמצית רעמת אריות הפחיתה משמעותית את התסמינים ושיפרה את איכות החיים לאחר 3 שבועות . עם זאת, כאשר אותו מחקר חזר על עצמו בחולים עם מחלת קרוהן, היתרונות היו בערך כמו עם פלצבו. חשוב לציין שתוסף הצמחים בו נעשה שימוש במחקרים אלו כלל מספר סוגים של פטריות, כך שקשה להסיק לגבי ההשפעות של רעמת אריה באופן ספציפי.

בסך הכל, מחקרים מראים שתמצית רעמת אריה עשויה לסייע בבלימת התפתחות כיבים, אך יש צורך במחקר נוסף הכולל בני אדם. תמצית רעמת אריה הוכחה כמגינה מפני כיבי קיבה ומעי במכרסמים, אך מחקרים שכללו בני אדם היו סותרים.

5. מפחית את הסיכון למחלות לב

גורמי הסיכון העיקריים למחלות לב כוללים את הדברים הבאים:

  • השמנה
  • טריגליצרידים גבוהים
  • כמויות גדולות של כולסטרול מחומצן
  • נטייה מוגברת לקבל קרישי דם

מחקרים מראים שתמצית רעמת אריה יכולה להשפיע על חלק מהגורמים הללו ולהפחית את הסיכון למחלות לב. מחקרים על חולדות ועכברים מצאו שתמצית פטריות רעמת אריה משפרת את חילוף החומרים בשומן ומפחיתה את רמות הטריגליצרידים. מחקר אחד משנת 2010 על חולדות שניזונו בדיאטה עתירת שומן וקיבלו מנות יומיות של תמצית רעמת אריה הראה רמות נמוכות ב-27% של טריגליצרידים ועלייה של 42% פחות במשקל לאחר 28 ימים. מאחר והשמנת יתר וטריגליצרידים גבוהים נחשבים שניהם כגורמי סיכון למחלות לב, זוהי אחת הדרכים שבהן פטריות רעמת אריות תורמות לבריאות הלב.

מחקרים במבחנה מצאו גם שתמצית פטריית רעמת האריה יכולה לסייע במניעת חמצון הכולסטרול בזרם הדם (29).מולקולות כולסטרול מחומצן נוטות להיצמד לדפנות העורקים, ולגרום להן להתקשות ולהגביר את הסיכון להתקף לב ושבץ. הפחתת חמצון מועילה לבריאות הלב.

יתרה מכך, פטריות רעמת אריות מכילות תרכובת בשם הריצנון B, שיכולה להפחית את קצב קרישת הדם ולהוריד את הסיכון להתקף לב או שבץ מוחי (30).

נראה כי פטריות רעמת האריה מועילות ללב ולכלי הדם במספר דרכים, אך נדרשים מחקרים הכוללים בני אדם כדי לתמוך בכך. מחקרים בבעלי חיים ובמבחנות מצביעים על כך שתמצית רעמת אריה יכולה להפחית את הסיכון למחלות לב בכמה דרכים, אך נדרשים מחקרים בבני אדם כדי לאשר את הממצאים הללו.

6. מסייע בניהול תסמיני סוכרת

סוכרת היא מחלה המתרחשת כאשר היכולת של הגוף לנהל את רמות הסוכר בדם נפגעת. כתוצאה מכך, הרמות עולות באופן עקבי. רמות סוכר גבוהות כרוניות בדם גורמות בסופו של דבר לסיבוכים כמו מחלת כליות, נזק עצבי בידיים וברגליים ואובדן ראייה.

פטריית רעמת האריה עשויה להיות מועילה לטיפול בסוכרת על ידי שיפור ניהול הסוכר בדם והפחתת חלק מתופעות הלוואי הללו. מספר מחקרים בבעלי חיים הראו כי רעמת אריה יכולה לגרום לרמות נמוכות משמעותית של סוכר בדם בעכברים רגילים וסוכרתיים, אפילו במינונים יומיים נמוכים של 2.7 מיליגרם (מ"ג) לכל פאונד (6 מ"ג לק"ג) של משקל גוף  אחת הדרכים שבהן רעמת אריה מורידה את הסוכר בדם היא על ידי חסימת פעילות האנזים אלפא גלוקוזידאז, המפרק פחמימות במעי הדק .

כאשר האנזים הזה נחסם, הגוף אינו מסוגל לעכל ולספוג פחמימות באותה יעילות, מה שמביא לירידה ברמות הסוכר בדם. בנוסף להורדת הסוכר בדם, תמצית רעמת אריה עשויה להפחית כאב עצבי סוכרתי בידיים וברגליים.

בעכברים עם פגיעה בעצבים סוכרתיים, 6 שבועות של תמצית פטריות אריה יומית הפחיתו באופן משמעותי את הכאב, הורידו את רמות הסוכר בדם, ואפילו העלו את רמות נוגדי החמצון.

פטריית רעמת האריה מראה פוטנציאל כתוסף סוכרת טיפולי, אך יש צורך במחקר נוסף כדי לקבוע בדיוק כיצד ניתן להשתמש בה בבני אדם. פטריית רעמת האריה יכולה לסייע בהורדת רמת הסוכר בדם ולהפחתת כאב עצבי סוכרתי בעכברים, אך נדרשים מחקרים נוספים כדי לקבוע אם היא עשויה להיות אפשרות טיפולית טובה בבני אדם.

7. עשוי לסייע במלחמה בסרטן

סרטן מתרחש כאשר ה-DNA שלך ניזוק, מה שגורם לתאים שלך להתחלק ולהשתכפל ללא שליטה. מחקרים מסוימים מצביעים על כך שלפטריית רעמת אריה יש יכולות להילחם בסרטן הודות לכמה מהתרכובות הייחודיות שלה.

למעשה, כאשר תמצית רעמת אריה מעורבת עם תאי סרטן אנושיים במבחנה, הם גורמים לתאי הסרטן למות מהר יותר. זה הוכח עם מספר סוגים של תאים סרטניים, כולל תאי סרטן בכבד, המעי הגס, הקיבה ודם. עם זאת, לפחות מחקר אחד ישן יותר לא הצליח לשחזר את התוצאות הללו.

בנוסף להרג תאים סרטניים, תמצית רעמת אריה הוכחה גם כמאטה את התפשטות הסרטן. מחקר אחד משנת 2013 על עכברים עם סרטן המעי הגס מצא כי נטילת תמצית רעמת אריות הפחיתה את התפשטות הסרטן לריאות ב-69%.

מחקר נוסף משנת 2014 מצא שתמצית רעמת אריה הייתה יעילה יותר מתרופות סרטן מסורתיות בהאטת צמיחת הגידול בעכברים, בנוסף לכך שיש לה פחות תופעות לוואי. עם זאת, ההשפעות האנטי-סרטניות של פטריית רעמת אריה מעולם לא נבדקו בבני אדם, ולכן יש צורך במחקר נוסף. מחקרים בבעלי חיים ובמבחנות מראים שתמצית רעמת אריה יכולה להרוג תאים סרטניים ולהאט את התפשטות הגידולים, אך עדיין יש צורך במחקרים הכוללים בני אדם.

8. מפחית דלקות ולחץ חמצוני

מאמינים כי דלקת כרונית ולחץ חמצוני הם הגורמים השורשיים למחלות מודרניות רבות, כולל מחלות לב, סרטן והפרעות אוטואימוניות.

מחקרים מראים כי פטריות רעמת אריות מכילות תרכובות אנטי דלקתיות ונוגדי חמצון עוצמתיות שעשויות לסייע בהפחתת ההשפעה של מחלות אלו. למעשה, מחקר משנת 2012 שבחן את היכולות נוגדות החמצון של 14 מיני פטריות שונות מצא שלרעמת אריה יש את הפעילות נוגדת החמצון הרביעית בגובהה והמליץ ​​שהיא תיחשב כמקור תזונתי טוב לנוגדי חמצון.

מספר מחקרים בבעלי חיים מצאו שתמצית רעמת אריות הפחיתה סמנים של דלקת ולחץ חמצוני במכרסמים ועשויה להיות שימושית במיוחד בניהול מחלות מעי דלקתיות, נזק לכבד ושבץ. פטריות רעמת האריה עשויות גם לסייע בהפחתת חלק מהסיכונים הבריאותיים הקשורים להשמנה, שכן הוכח שהן מפחיתות את כמות שחרור רקמת השומן הדלקתית  נדרשים מחקרים נוספים כדי לקבוע את היתרונות הבריאותיים הפוטנציאליים בבני אדם, אך התוצאות ממחקרי מעבדה ובעלי חיים מבטיחות.

פטריית רעמת האריה מכילה תרכובות נוגדות חמצון חזקות ואנטי דלקתיות שעשויות לסייע בהפחתת ההשפעה של מחלות כרוניות.

9. מחזק את המערכת החיסונית

מערכת חיסונית חזקה מגנה על הגוף מפני חיידקים, וירוסים ופתוגנים אחרים הגורמים למחלות. מצד שני, מערכת חיסונית חלשה מעמידה את הגוף בסיכון גבוה יותר לפתח מחלות זיהומיות. מחקר בבעלי חיים מראה שפטריית רעמת אריות יכולה להגביר את החסינות על ידי הגברת הפעילות של מערכת החיסון של המעי, המגנה על הגוף מפני פתוגנים החודרים למעי דרך הפה או האף

השפעות אלו עשויות לנבוע בחלקן משינויים מועילים בחיידקי המעי הממריצים את מערכת החיסון . מחקר משנת 2012 אפילו מצא שתוספת בתמצית פטריית רעמת האריה יומית כמעט פיפלה את תוחלת החיים של עכברים שהוזרק להם מנה קטלנית של חיידקי סלמונלה .ההשפעות המחזקות את מערכת החיסון של פטריות רעמת האריות מבטיחות מאוד, אך תחום המחקר הזה עדיין מתפתח. לפטריות רעמת האריה הוכח כי יש השפעות מחזקות את מערכת החיסון במכרסמים, אך יש צורך במחקר רב יותר.

אין מינון סטנדרטי לפטריות רעמת אריה. הכמות הבטוחה והמועילה ביותר תלויה בגורמים כמו גילך ובריאותך הכללית. אולי תרצה לדבר עם רופא לגבי המינון המתאים לך.

לשיפור הקוגניציה, חלק מהחוקרים ממליצים על 3 עד 5 גרם ליום.

במחקר משנת 2020, אנשים בני 50 ומעלה עם תסמיני מחלת אלצהיימר קלים הראו שיפור משמעותי בתפקוד הקוגניטיבי לאחר נטילת שלוש כמוסות רעמת אריות של 350 מ"ג מדי יום במשך 49 שבועות.  נטילת שלוש כמוסות של 400 מ"ג מדי יום במשך 8 שבועות סייעה להקל על דיכאון, חרדה והפרעות שינה עבור 77 אנשים שסבלו מעודף משקל או השמנת יתר, על פי מחקר משנת 2019.

המינון היעיל ביותר של פטריות רעמת אריה תלוי בגורמים כמו גילך ובריאותך הכללית.

איך להכין פטריית רעמת האריה

פטריית רעמת האריה – ניתן ליהנות מפטריות רעמת האריה גולמיות, מבושלות, מיובשות או להשרות כמו תה. אנשים רבים מתארים את הטעם שלהם כ"דמוי פירות ים", ומשווים אותו לעתים קרובות לסרטן או לובסטר.

ניתן לבשל את הפטריות ולהגיש במנות כמו ריזוטו, פסטה או מרק. ניתן לערבב אבקת פטריות רעמת אריה לתוך מים חמים, תה, קפה, שייק או משקאות אחרים. אפשר להוסיף גם למרק, לתבשיל או לרוטב. ניתן לאכול פטריות רעמת אריה גולמיות, מבושלות או מיובשות.לפטריות רעמת אריה טריות יש את היתרונות הבריאותיים הגדולים ביותר, לפי כמה חוקרים. עם זאת, שיטות הגידול עשויות להשפיע על התכונות הרפואיות של הפטריות.

פטריית רעמת האריה זמינות ללא מרשם בכמה מהצורות הבאות:

  • טבליות
  • קפסולות
  • אבקה
  • תמיסות

עם זאת, חוקרים מייעצים שכרגע אין הנחיות שיבטיחו שהמוצרים הללו בטוחים ויעילים. למרות שפטריות רעמת אריה טריות עשויות לספק את מירב היתרונות הבריאותיים, ניתן לקחת אותן גם כתוסף בצורות כמו טבליות או כמוסות.

פטריית רעמת האריה תופעות לוואי

אף מחקר שכלל בני אדם לא בדק את תופעות הלוואי של פטריית רעמת אריה או תמצית שלה, אבל נראה שהן בטוחות מאוד. לא נראו השפעות שליליות בחולדות, אפילו במינונים גבוהים של 2.3 גרם לקילוגרם (5 גרם לק"ג) של משקל גוף ליום במשך חודש אחד או מינונים נמוכים יותר במשך 3 חודשים.

עם זאת, כל מי שאלרגי או רגיש לפטריות צריך להימנע מרעמת אריה מכיוון שמדובר במין פטריות. תועדו מקרים של אנשים שחוו קשיי נשימה או פריחה בעור לאחר חשיפה לפטריות רעמת אריה, ככל הנראה קשורים לאלרגיות.

מחקרים בבעלי חיים מצביעים על כך שפטריית רעמת האריה ותמציותיה בטוחות מאוד, אפילו במינונים גבוהים. עם זאת, דווחו תגובות אלרגיות בבני אדם, כך שכל מי שיש לו אלרגיה ידועה לפטריות צריך להימנע מכך.

האם פטריית רעמת האריה בריאות?

אנשים משתמשים ברעמת אריה לבעיות בריאות שונות, כגון הפחתת הסיכון למחלות לב, חיזוק המערכת החיסונית וניהול סוכרת. עם זאת, יש צורך במחקר נוסף כדי לאשר את היתרונות הללו. נראה כי רעמת האריה בטוחה לשימוש, כל עוד תדבר עם רופא לפני שתתחיל להשתמש בה ותעקוב אחר ההוראות בקפידה.

האם פטריית רעמת האריה משפרת את הזיכרון?

פטריית רעמת האריה מכילה חומרים שעשויים לתרום לצמיחת העצבים, וכמה מחקרים העלו שהשימוש בה עשוי להגביר את החשיבה והזיכרון ולעזור בהגנה מפני אלצהיימר. עם זאת, יש צורך במחקר נוסף.

האם פטריית רעמת האריה טובה להפרעות קשב וריכוז?

יש אנשים שמשתמשים ברעמת אריה לטיפול בהפרעות קשב וריכוז בגלל הפוטנציאל שלה להגן ולשפר את תפקוד המוח. עם זאת, אין ראיות מדעיות התומכות בשימוש זה.

האם רעמת אריה אינה חוקית?

רעמת אריה חוקית לקנייה ולשימוש. עם זאת, בשל נדירותו, זהו מין מוגן בחלק מהמדינות ובמדינות ארה"ב, מה שהופך את חיפוש המזון לבלתי חוקי. בדוק עם התקנות המקומיות שלך אם אתה מתכנן לחפש רעמת אריות ותמיד ודא שאתה משיג רעמת אריה ממקור מכובד ובר קיימא.

פטריית רעמת האריה לסיכום

פטריית רעמת האריה ותמצית שלה הוכחו כבעלי יתרונות בריאותיים שונים. מחקר מצא כי רעמת אריה עשויה להגן מפני דמנציה, להפחית תסמינים קלים של חרדה ודיכאון, ולעזור לתקן נזק עצבי. כמו כן, הוכח כי יש לו יכולות אנטי דלקתיות חזקות, נוגדות חמצון ומחזקות את מערכת החיסון ולהוריד את הסיכון למחלות לב, סרטן, כיבים וסוכרת בבעלי חיים.

למרות שהמחקר הנוכחי מבטיח, יש צורך במחקרים נוספים הכוללים בני אדם כדי לפתח יישומים בריאותיים מעשיים עבור פטריות רעמת אריה.

1 תגובות על “פטריית רעמת האריה: 9 יתרונות בריאותיים (תופעות לוואי)”

  1. תמר

    – הרבה אנטיביוטיקה: רעמת האריה מכילה את החלבון הגבוה ביותר של כל החיות, שעושה אותה אפקטיבית לבריאות העור.
    – התאם פנים מקסימלי: הרעמת של האריה מכילה את החלבונים המתאימים ביותר לעור הבריא.
    – אנטי אוקסידציה: הרעמת האריה מכילה רמות גבוהות של אחת מהאנטי אוקסידציות החיוניות ביותר לבריאות.
    – בריאות שפעם בחיים: הרעמת האריה מפחיתה את הסיכון לקוצר חיים על ידי שפע של בריאות ועוצמה.
    – הרמת החומצות האשריות: רעמת האריה מכילה את הרמות החומצות האשריות העוזרות להעניק לעור חיונות מרביות.
    – חומרי הגוף גבוהים: רעמת האריה מכילה גבוה מאוד של חומרי גוף, שמסייעת לחיים בקלות יותר.
    – מרתף לבריאות: רעמת האריה מכילה רמות גבוהות של מרתף, שעושה את העור יותר אפקטיבי ומוגן.
    – חומרי הגוף גבוהים: רעמת האריה מכילה גבוה מאוד של חומרי גוף, שמסייעת לבריאות העור.
    – תזונה בריאה: רעמת האריה מכילה את הפרמטרים הצריכים לתזונה בריאה מאוד, שנחשבת חשובה לבריאות העור.

כתיבת תגובה

Scroll to Top