מתי תוספי ויטמין יכולים להיות מסוכנים?

נטילת יותר מדי של תוספי מזון אלה עלולה לגרום לסיבוכים רפואיים ולגרום לאנשים להזדקק לטיפול חירום.

התווית שלהם נושאת הבטחות גדולות ואנשים קונים אותן ללא חשש – כי "אם זה טבעי, זה כנראה לא יכול להזיק", אבל המציאות מראה שתוספי מזון יכולים להוביל גם לביקורים בלתי צפויים בבתי חולים – ובמקרים מסוימים גרוע מכך.

תוספי ויטמין מסוכנים

על הנייר, אפשר להבין מדוע תוספי מזון הפכו לאחד הטרנדים החמים של השנים האחרונות. כולנו יודעים שוויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון טובים לבריאות שלנו, אז למה שלא ניקח יותר מהם כדי לשפר בעיות בריאותיות שונות?

החלוקה המאוד הגיונית שנעשית בין תרופות לתוספי תזונה עוזרת לציבור להבין שתוספי מזון לא באמת נועדו לטפל במחלות ובעיות רפואיות, אבל גם ההפרדה הזו עלולה להטעות. דווקא בגלל שלא מדובר בתרופות, אנשים עלולים לחשוב שתוספי מזון לא יכולים לסכן אותם. מומחים בתחום טוענים אחרת.

1 – תוספי מזון המסייעים בירידה במשקל

אנשים רבים הגיעו למיון שנטלו תוספי מזון המסייעים בירידה במשקל, בגיל ממוצע של 32 ורובם נשים. יותר מ-10% מהמקרים הללו הובילו לאשפוז, במיוחד בקרב נשים לאחר גיל 65. תוספי מזון כאלה, שנועדו לדכא תיאבון או לחילופין " לזרז " את פעילות מערכת העיכול, אחראים ליותר מרבע מהביקורים בחדר המיון הנובעים מתוספי תזונה.

2 – תוספי מזון לשיפור התפקוד המיני

בעוד שרבים היום עדיין מצפים מנשים להיצמד לגזרה מסוימת ו"לדחוף" אותן לעשות דברים מסוכנים כדי לרדת במשקל, גברים רבים גם מאמינים ש"גבריותם" נמדדת לפי הביצועים שלהן בחדר השינה ולכן לוקחים תוספים שמבטיחים להשתפר ליבידו, תפקוד ורמות אנרגיה.

גברים רבים, וגם כמה נשים, הולכים למיון לאחר נטילת כדורים המבטיחים לשפר את חיי המין שלהם. הבעיה העיקרית של תוספי מזון כאלה, שרבים בוחרים לרכוש באינטרנט בגלל בושה או מבוכה, היא שהם אינם מנוטרים כראוי, ולעתים קרובות הם חדורים בחומרים שאינם מאושרים על ידי ה-FDA. לחלקם יש חומרים פעילים שנמצאים גם בתרופות ועלולים להתנגש עם תרופות אחרות שהם כבר נוטלים.

לכן, מדגישים מומחים, אם אתם חושבים לקחת תוספים כאלה, חשוב לעשות זאת תוך קבלת ייעוץ רפואי מקצועי ולבדוק גם במאגר ה-FDA האם התוספים מאושרים לשימוש ומה בדיוק הם מכילים.

3 – תוספי פיתוח גוף

במרדף אחר הגוף המושלם, יש אנשים ששוכחים שהמטרה העיקרית של פעילות גופנית היא לשפר את הבריאות, ועושים דברים שבעצם עושים את ההיפך ופוגעים בגוף שלהם. לדברי פארל, מחקרים רבים מראים שסטרואידים ותוספי מזון עם חומרים הפועלים כמו סטרואידים, מעלים משמעותית את הסיכון לבעיות רפואיות, בעיקר בכבד. חלק מהפציעות הללו עלולות להיות בלתי הפיכות ואף לסכן את חייך, ויש להן השלכות ארוכות טווח.

4 – תוספי מזון להגברת האנרגיה

יש הרבה דברים שאנחנו יכולים לעשות כדי להגביר את האנרגיה שלנו באופן טבעי, אבל בליעת גלולה יכולה להיות הרבה יותר מפתה. פארל אומר שכ-10% מהביקורים במיון נובעים משימוש בתוספי מזון בדיוק מהסיבה הזו, תוך שימת דגש שלעתים קרובות גלולות אלו אינן בפיקוח ומכילות חומרים הגורמים לתופעות לוואי מאוד לא רצויות.

תוספים כאלה יכולים להכיל שורה ארוכה של רכיבים, שחלקם נראים על הנייר כמועילים לגופנו כמו ויטמין B12, חומצה פולית (B9) וניאצין (B3). ויטמינים אלו אכן נחוצים לשמירה על רמות בריאות ואנרגיה, אך בשיעורים גבוהים מדי, במיוחד אם נלקחים ללא מחסור, הם גורמים למספר בעיות רפואיות, חלקן עלולות להיות מסכנות חיים.

חשוב להבין שהעלאת רמת האנרגיה שלך תהיה יעילה הרבה יותר אם תעשה זאת בצורה טבעית שתועיל לגוף שלך במקום "לכפות" אותו עליו. מחקרים רבים מצאו שתזונה מאוזנת, פעילות גופנית מספקת, הפחתת מתח נפשי ושינה איכותית בלילה משפיעים מאוד על האנרגיה לאורך היום. בדיקות דם תקופתיות גם יעזרו להבין אם באמת יש לך חסרים תזונתיים – ולטפל בהם באופן נקודתי, במקום לקחת תוספים שמבטיחים לשפר את חייך – כשבפועל אין לך צורך אמיתי בהם.

1 תגובות על “מתי תוספי ויטמין יכולים להיות מסוכנים?”

  1. עופר

    תוספי ויטמין יכולים להיות מסוכנים אם הם משתמשים בחוקים שלא מתאימים. על מנת להימנע מסיכונים, יש לבחור בתוספים אמינים ולעקוב אחר ההנחיות של הרופא.

כתיבת תגובה

Scroll to Top