מה זה מערכת יחסים פתוחה?

מערכות יחסים פתוחות נופלות תחת הקטגוריה הגדולה יותר של מערכות יחסים שאינן מונוגמיות בהסכמה . אלה מערכות יחסים שבהן אחד מבני הזוג או שניהם יכולים לרדוף אחרי מין, ולפעמים התקשרויות רגשיות, עם אנשים אחרים.

מערכות יחסים פתוחות, שבהן בני זוג מקיימים יחסי מין עם אנשים אחרים במסיבות ובהם מערכות היחסים הן מיניות בלבד. הם גם שונים מפוליאמוריה , שבה בני זוג יכולים להמשיך יותר ממערכת יחסים מחויבת אחת בכל פעם. מערכות יחסים פתוחות נחשבות לרוב למעין אמצע בין נדנדה לפוליאמוריה.

בעוד שסווינגרים נוטים לשמור על מערכות היחסים החיצוניות שלהם לתחום המין עם זוגות מבוססים אחרים, ופוליאמוריה היא כולה קיום ריבוי בני זוג מחויבים ורומנטיים, אנשים במערכות יחסים פתוחות יכולים בדרך כלל לקיים יחסי מין עם אחרים שהם מרגישים נמשכים אליהם – עם הסתייגות אלה מערכות יחסים אחרות נשארות סתמיות. במילים אחרות, אתה יכול לקיים יחסי מין עם מי שאתה רוצה, אבל אתה לא רודף קשרים אינטימיים ומחויבים עם בני זוג אחרים.

מי בוחר זוגיות פתוחה?

מכיוון שעדיין יש הרבה סטיגמה סביב אי-מונוגמיה, לא כולם מוכנים להודות שהם משתתפים במערכות יחסים פתוחות, נדנדות או פוליאמוריה. אולם, מחקר של ארגונים אקדמיים וארגונים ללא מטרות רווח נתן לנו מושג כמה מבוגרים עוסקים במערכות יחסים לא מונוגמיות.

כאחד מכל חמישה מבוגרים היה בסוג כלשהו של מערכת יחסים פתוחה במהלך חייהם.

סקר אחר מצא ש-31% מהנשים ו-38% מהגברים יעדיפו מערכת יחסים לא מונוגמית. באופן כללי, מגיבים צעירים יותר נטו להעדיף אי-מונוגמיה מאשר הקהל המבוגר.

אם ראינו מספרים של מערכות יחסים לא מונוגמיות גדלות עם הזמן, ייתכן שהסיבה לכך היא כמה סיבות אפשריות, כולל שאנשים מרגישים יותר בנוח להיות פתוחים לגבי הנושא, או שיותר אנשים מוכנים לנסות את זה. מערכות יחסים פתוחות שהן פחות סטיגמטיות בתקשורת יכולות לתרום לשניהם.

האם זוגיות פתוחה מתאימה לך?

יש אנשים שיודעים משנות העשרה שלהם שהם לא מעוניינים במונוגמיה, למרות הציפייה הרווחת שכולם, יום אחד, יהיו במערכת יחסים מונוגמית המובילה לנישואים. אחרים צוללים למערכות יחסים פתוחות בגלל נסיבות, כמו להתאהב במישהו חדש או בגלל שבן זוג מציג את האפשרות.

תרחיש נפוץ: זוג שנמצא יחד כמה שנים מרגיש חוסר תשוקה. אחד מבני הזוג או שניהם מתאהבים במישהו אחר, או שאחד מתחיל רומן . כדי לפתור את הבעיה, הם מחליטים לפתוח את מערכת היחסים שלהם.

זו, למרבה הצער, לא לעתים קרובות הדרך הטובה ביותר לפתוח את מערכת היחסים שלך. במיוחד כאשר מדובר בבגידה, עדיף לפתור תחילה את הבעיה הבסיסית במערכת היחסים במקום לנסות להסוות אותה על ידי פתיחת הקשר. לעתים קרובות, משמעות הדבר היא פרידה או גירושין.

אולם לפעמים, הגישה כן מאפשרת לשני האנשים ללכת למערכת יחסים פתוחה עם השקפה חיובית המבוססת על אמון, אהבה ומחויבות.

אם תענה "כן" לשאלות הבאות, יש סיכוי טוב שמערכת יחסים פתוחה עשויה להתאים לך:

  • האם אתה והשותף שלך מתעניינים באמת בלא מונוגמיה?
  • האם יש לך ולבן הזוג צרכים ו/או נטיות מיניות שונות?
  • האם אתה שוקל מערכת יחסים פתוחה מתוך מקום של אמון (ולא, למשל, בגלל אמון שבור או בגידה)?
  • האם אתה מסוגל לתקשר בגלוי עם בן / בת הזוג?
  • האם יש לך מערכת יחסים הבנויה על בסיס איתן של כנות ואמון?
  • האם אתה מסוגל להתמודד עם קנאה בצורה בריאה?

סוגים של מערכת יחסים פתוחה

זוגות נשואים, זוגות מחויבים וזוגות מזדמנים כאחד יכולים להיות במערכות יחסים פתוחות הכוללות הסכמה ל:

  • יוצאים כלאחר יד עם אנשים מחוץ לנישואים או למערכת היחסים שלהם
  • המשך קשרים רומנטיים מחוץ לנישואים או למערכת היחסים שלהם
  • לנהל מערכת יחסים פיזית מחוץ לנישואים או למערכת היחסים שלהם

מדברים על מערכת יחסים פתוחה

איך אתה ניגש לנושא של מערכות יחסים פתוחות עם בן/בת הזוג שלך תלוי בשלב של מערכת היחסים שלך. אם אתם כרגע רווקים או יוצאים כלאחר יד , זה עשוי להיות קל יותר. במקרה זה, העלה את האידיאל שלך לא-מונוגמיה בשלב ההיכרויות. אם תבהיר שאתה לא מוכן להיות בלעדי מבחינה מינית ו/או רגשית, האדם השני יכול לעשות בחירה ברורה אם הוא רוצה להמשיך את הקשר.

אם אתה כבר במערכת יחסים מחויבת, הדברים קצת יותר מורכבים. ראשית, עליכם להכיר כיצד שניכם נכנסתם למערכת היחסים הזו והאם הייתה ציפייה למונוגמיה. לבן הזוג שלך יש זכות לצפות ממך להיות מונוגמי אם זה מה שהסכמת לו באותו זמן. למרבה הצער, לא כולם מבהירים את הציפייה הזו.

מכיוון שמונוגמיה היא חלק מהציפיות החברתיות של אנשים רבים לגבי מערכות יחסים רומנטיות, אנשים רבים פשוט מניחים שזהו מונח של מערכת היחסים שלהם מבלי לדבר על זה עם בן הזוג שלהם.

שאל את עצמך מה השתנה. אולי תמיד התעניינתם באי מונוגמיה אבל ניסיתם להישאר מונוגמיים בגלל לחץ חברתי או ציפיות משפחתיות. דיון במערכות יחסים פתוחות שלך לא צריך להתרחש כתוצאה מאהבה חדשה – אכן, עדיף אם הוא יבוא בזמן שאין לך התקשרות אחרת. זה יכול פשוט להיות חלק מעבודה אישית או טיפולית.

עם זאת, אם אתה ניגש לבן הזוג שלך לגבי מערכת יחסים פתוחה כי אתה רוצה לרדוף אחרי אהבה, או לאחר שלא נאמן, היה מוכן להתמודד עם זמנים קשים במערכת היחסים העיקרית שלך. סביר להניח שבן הזוג שלך ירגיש נבגד ופגוע, ואתה תצטרך להתמודד עם זה לפני שאתה באמת פותח את מערכת היחסים שלך. אתה רוצה לפתוח את מערכת היחסים שלך עם השקפה חיובית ולא מתוך חוסר נוחות או שעמום.

במילים אחרות, לפתוח את מערכת היחסים שלך כדי לתקן אותה כאשר נראה שהיא נכשלת היא כנראה רעיון רע. סביר להניח שזה יחמיר את המצב בטווח הארוך, גם אם נראה שזה עובד בהתחלה.

יתרונות

כאשר נעשה בכבוד ובהסכמה של כל המעורבים, למערכות יחסים פתוחות יש הרבה יתרונות. הדבר הברור הראשון שאנשים רבים חושבים עליו הוא סיפוק מיני. בני אדם נהנים מחידוש בכל הנוגע למיניות, וכולנו משתוקקים לזה בשלב זה או אחר. בן זוג חדש הוא דרך מצוינת לספק את הכמיהה הזו לחוויות מיניות חדשות.

אנשים שעוסקים במערכות יחסים פתוחות מוצלחות חולקים גם מיומנויות תקשורת חזקות, תחושת אמון מעמיקה ותפקידים וציפיות שנקבעו ביסודיות.

הרבה יותר קל למלא את הצרכים של בן הזוג אם הוא אומר לך מה הוא רוצה, במקום לגרום לך לנחש. מערכות יחסים פתוחות מאפשרות לשותפים לשים את כל הקלפים שלהם על השולחן.

מערכות יחסים פתוחות מאפשרות גם לאנשים שאינם מונוגמיים לבטא את הצרכים והזהות שלהם ללא חשש. הם לא צריכים להסתיר את אהבתם או מערכות יחסים מחוץ לנישואים, לפחות לבן הזוג שלהם, וזה מוביל להרבה פחות מצוקה רגשית.

היתרונות של מערכות יחסים פתוחות

  • תקשורת מוגברת על רצונות וצרכים
  • רודף אחר חוויות ותחומי עניין חדשים
  • חוויות מיניות מרגשות ושונות
  • חופש לבטא צדדים שונים של עצמך
  • אין לחץ על אדם אחד למלא את כל הצרכים והתחומי עניין הרגשיים והמיניים של בן זוגו

חסרונות של מערכות יחסים פתוחות

  • סיכון של קנאה ובעיות עם הערכה עצמית
  • סיכון לכאב רגשי כאשר בן/בת הזוג חווה הנאה ואושר עם מישהו אחר
  • סיכון לזיהום המועבר במגע מיני
  • סיכון להריון לא מתוכנן
  • סיכון להתמכרות למינית או אובדן חשק המיני מניסיון לרצות מספר בני זוג

מלכודות פוטנציאליות

מלבד אלה שכבר צוינו, למערכות יחסים פתוחות יש בעיות פוטנציאליות משלהן. הקנאה היא הראשונה. עבור אנשים שגדלו בסביבה שבה צפויה מונוגמיה, קנאה עלולה להתעורר במהירות כשהם לומדים לאתגר את הציפייה הזו תוך חקירת אי-מונוגמיה. זכור, עם זאת, שהקנאה מקורה ברגשות של לא מספיק, שבעצמה מבוססת על הרעיון שבן הזוג הרומנטי שלך צריך להיות הכל בשבילך ואתה עבורם.

ברגע שאתה משחרר את הרעיון שאתה לבד חייב למלא כל אחד מהצרכים של בן הזוג שלך, קל יותר לנהל את רגשות הקנאה – בין אם אתה במערכת יחסים מונוגמית או לא מונוגמית.

רגשות שליליים כלפי בני הזוג האחרים של בן הזוג יכולים לנבוע גם מפגיעות מוגברת. ככל שתלמד לנהל משא ומתן על מערכת היחסים שלך בצורה מפורשת יותר, תצטרך לחקור ולהביע רגשות שאולי לא בדקתם קודם לכן. זה יכול לגרום לאנשים להרגיש חרדה, כועס, או לגרום להם לסגת רגשית.

אם אתם נתקלים בבעיות מסוג זה אך עדיין רוצים לחקור מערכת יחסים פתוחה עם בן הזוג, טיפול זוגי עם מישהו שמבין ללא מונוגמיה יכול לעזור לכם להתגבר על הרגשות הללו.

קיום מספר פרטנרים מיניים גם מגביר את הסיכון לזיהומים המועברים במגע מיני (STIs), ולכן חשוב לכל המעורבים לעסוק בפעילויות מין בטוחות יותר עם הגנה נאותה ולהיבדק באופן קבוע.

אסטרטגיות למערכת יחסים פתוחה

אמנם אין כללים מוגדרים כשמדובר בקיום מערכת יחסים פתוחה. למעשה, זה מועיל לעבוד יחד כדי לבסס ציפיות וגבולות עם בן הזוג שלך. הנה כמה שכדאי לקחת בחשבון.

גבולות מיניים

האם סקס עם בני זוג אחרים בסדר, ואם כן, עם אילו מעשים נוח לך (או לא)? היו ספציפיים ככל האפשר, כולל שיטות סקס בטוח כמו קונדומים

גבולות רגשיים

דברו על מה יגרום לכם לקנא וכיצד לגשת אחד לשני אם אכן מתרחשת קנאה. כאשר מדברים על גבולות רגשיים, אתה יכול גם לדון אם זה אפשרי לא להתאהב במישהו לאחר קיום יחסי מין ומה קורה אם זה קורה.

גבולות אישיים

מהו משחק הוגן? האם חברים, עמיתים לעבודה או שותפים לשעבר מחוץ לשולחן? איך אתה מרגיש כלפי זרים? אולי תרצה לדון בנושאים כמו נטייה מינית וזהות מגדרית, הן עבור עצמכם והן עבור שותפים פוטנציאליים אחרים.

זמן 

אתה והשותף שלך צריכים לקבוע הנחיות לגבי כמה זמן מותר לבלות עם בני זוג אחרים ומתי זה בסדר לקצץ בזמנך יחד כדי לחקור באופן פעיל מערכות יחסים אחרות.

1 תגובות על “מה זה מערכת יחסים פתוחה?”

  1. הנביא

    מערכת יחסים פתוחה היא מערכת שבה הצדדים מתחשבים זה עם זה בצורה של שוקע בחופשיות ובטוחות, תוך חשיבות לרצונות של אחד הצדדים.

כתיבת תגובה

Scroll to Top