מה זה מערכת יחסים אפלטונית?

מערכת יחסים אפלטונית היא מערכת שבה שני אנשים חולקים קשר הדוק אך אין להם קשר מיני . הם עשויים אפילו להרגיש אהבה זה לזה, המכונה אהבה אפלטונית. מושג זה מקורו ברעיונותיו של הפילוסוף הקדום אפלטון, שמשמו נגזר המונח.

אפלטון האמין שאהבה אפלטונית יכולה לקרב אנשים לאידיאל אלוהי. עם זאת, השימוש המודרני ב"יחסים אפלטוניים" או "אהבה אפלטונית" מתמקד ברעיון של אנשים שהם חברים קרובים. מונח זה יכול לחול גם על חברות בין המין השני וגם על חברות חד מינית.

מערכת יחסים אפלטונית מול מערכת יחסים רומנטית

מערכת יחסים אפלטונית שונה מקשר רומנטי. בעוד ששני סוגי מערכות היחסים כרוכים לעתים קרובות בקיום ידידות עמוקה ולפעמים אפילו באהבה, אנשים בקשר רומנטי הם בדרך כלל אינטימיים פיזית בעוד שאין יחסי מין או אינטימיות פיזית במערכת יחסים אפלטונית.

אפשר לרצות אינטימיות פיזית (כגון חיבוק, נשיקות או מגע) או יחסי מין עם האדם האחר אך לא להיות מעורב בפעילויות אלו. אם אין אינטימיות פיזית או מין בינך לבין האדם האחר, מדובר בקשר אפלטוני – גם אם הרצון קיים.

מערכת יחסים אפלטונית

  • כרוך בחברות עמוקה
  • לאנשים המעורבים יש או לא יש רצון לאינטימיות פיזית
  • לא מתרחשת אינטימיות פיזית או מין

מערכת יחסים רומנטית

  • כרוך בחברות עמוקה
  • בדרך כלל כרוך בשני האנשים שיש להם רצון לאינטימיות פיזית
  • לעתים קרובות כרוך באינטימיות פיזית ו/או מין

 

חותם על מערכת היחסים שלכם אפלטונית

ישנם מספר מאפיינים המבדילים מערכת יחסים אפלטונית מסוגי יחסים אחרים . בנוסף להיעדר היבט מיני, מערכת יחסים אפלטונית נוטה להתאפיין גם ב:

  • קרבה : שני האנשים במערכת היחסים מרגישים קרבה זה לזה ומרגישים שהם חולקים דברים משותפים.
  • כנות : שני האנשים מרגישים שהם יכולים לחלוק את מה שהם באמת חושבים ומרגישים עם האדם האחר.
  • קבלה : מערכות יחסים אלו נוטות להרגיש קלות ונוחות. שני האנשים מרגישים שהם בטוחים וחופשיים להיות עצמם.
  • הבנה : לאנשים החולקים מערכת יחסים אפלטונית יש קשר, אבל הם גם מכירים ומכבדים את המרחב האישי של זה. הם לא מנסים להכריח את האדם האחר לעשות דברים שהוא לא רוצה לעשות או להיות משהו שהוא לא.

מערכות יחסים אפלטוניות הן לעתים קרובות חברות . ולמרות שהיעדר קשר מיני הוא מה שמאפיין סוג זה של קשר, זה לא אומר בהכרח שהפרטים בקשר לא נמשכים זה לזה או לא יכולים להתחיל להרגיש נמשכים זה לזה.

 

סוגי מערכות יחסים אפלטוניות

הופיעו כמה מונחים כדי לתאר סוגים שונים של יחסים אפלטוניים. אלו כוללים:

  • ברומאנס : זהו מונח המשמש לתיאור מערכת יחסים קרובה, חיבה, לא מינית בין שני גברים.
  • אישה : מונח זה משמש לתיאור קשר רגשי, לא מיני ולא רומנטי בין שתי נשים.
  • בן/ בת זוג לעבודה : ביטוי זה משמש לעתים לתיאור קשר הדוק אך לא מיני בין עמיתים או עמיתים לעבודה, הכרוך בקשרים ולעיתים אף בתפקידים דומים לזה של נישואין.

 

איך ליצור מערכת יחסים אפלטונית

יחסים אפלטוניים יכולים להיות חשובים לרווחה פסיכולוגית. מחקר מצא כי לתמיכה חברתית יש תפקיד חיוני בבריאות הנפש, כך שבניית רשת הכוללת משפחה, חברים אפלטוניים ויקרים אחרים יכולה להיות חשובה לבריאות הכללית שלך.

כמה דברים שאתה יכול לעשות כדי לעזור לטפח מערכות יחסים אפלטוניות כוללים:

  • הצטרף לקבוצות רשתות חברתיות שבהן תוכל לפגוש אנשים
  • הירשם לסדנאות או שיעורים בנושאים שמעניינים אותך
  • השתתף בקהילות מקוונות
  • התנדב למטרות שאכפת לך מהן בקהילה שלך

בנוסף לפיתוח מערכות יחסים אפלטוניות חדשות, חשוב גם להבין כיצד לשמור על אלה שיש לך כעת בריאים וחזקים. כמה דרכים לעשות זאת כוללות תמיכה, שמירה על גבולות ותרגול כנות .

 

היתרונות של מערכות יחסים אפלטוניות

ישנן מספר סיבות מדוע קיום יחסים אפלטוניים חשובים לבריאות ולרווחה שלך. חלק מההשפעות החיוביות שמערכות יחסים אלו עשויות להביא לחייכם כוללות:

בריאות משופרת

מחקרים מראים כי לאהבה ותמיכה מאנשים בחייך יכולים להיות יתרונות בריאותיים חשובים. מבחינה פיזית, סוג זה של אהבה ותמיכה אפלטונית יכולה להוריד את הסיכון שלך למחלות, לשפר את החסינות שלך ולהפחית את הסיכון שלך לדיכאון וחרדה.

מערכת התמיכה האפלטונית שלך יכולה לסייע במתן תמיכה רגשית גם כן. הם עושים זאת על ידי הקשבה למה שיש לך לומר, מתן אימות ועזרה לך כשאתה במצוקה.

לחץ נמוך יותר

מתח יכול לגבות מחיר רציני הן בבריאות הפיזית והן בבריאותכם הנפשית. מתח כרוני או ממושך עלול לתרום לבעיות בריאותיות כמו מחלות לב, לחץ דם גבוה, בעיות עיכול וירידה בחסינות. זה יכול גם למלא תפקיד בבעיות מצב רוח כמו חרדה או דיכאון .

קיום יחסים אפלטוניים חזקים מחוץ למשפחה הקרובה ולשותפויות רומנטיות נמצא כמסייע לאנשים להתמודד טוב יותר עם מקורות הלחץ. לא רק זה, אלא שגם ידידות אפלטונית תומכת מורידה את הלחץ שאנשים מתמודדים איתו.

חוסן מוגבר

מערכות יחסים אפלטוניות יכולות למלא תפקיד בסיוע לך להיות עמיד יותר מול אתגרי החיים. בין אם יש לך צרות במערכות היחסים הרומנטיות שלך, בעיות במשפחה שלך, מאבקי עבודה או אתגרים בריאותיים, מערכות היחסים האפלטוניות שלך יכולות לתמוך בך כשאתה עומד בסערות הללו.

מחקר אחד מצא שאחד המנבאים הגדולים ביותר ליכולת של אדם להתאושש לאחר אירוע טראומטי או מלחיץ היה נוכחות של חברויות חזקות. 5

 

טיפים למערכת יחסים אפלטונית בריאה

לא תמיד קל למצוא מערכות יחסים אפלטוניות. כאשר אתה אכן יוצר קשר אפלטוני חזק, חשוב להמשיך לטפח ולחזק את הקשר הזה. כמה דברים שאתה יכול לעשות כדי לעזור לשמור על מערכות יחסים בריאות אלה כוללים:

  • אל תכריח את האדם האחר לעשות את כל העבודה : אל תסמוך על האדם האחר שיתכנן את כל התוכניות או יזום את כל הקשר. פנה אליהם באופן קבוע כדי להזמין אותם להשתתף בפעילויות.
  • הישאר בקשר : התקשר, הוסף טקסט או שלח דוא"ל לאדם השני מעת לעת רק כדי לשמור על קווי התקשורת פתוחים. תן להם לדעת שאתה חושב עליהם, פנה כדי לשתף בדיחה מצחיקה שאתה יודע שהם יהנו, או פשוט שאל אותם מה שלומם.
  • התייצב עבורם : אנשים אחרים יכולים להיות מקור חשוב לתמיכה רגשית, אבל חשוב לך לא פחות להחזיר את התמיכה הזו. היו שם כשהם צריכים אתכם, גם אם זה רק כדי להעניק אוזן קשבת ותומכת.

חשוב גם לדעת מתי לשחרר מערכת יחסים אפלטונית. מערכות יחסים לא בריאות עלולות ליצור מתח, אז אל תפחדו לסיים את הקשר שלכם אם האדם השני לא אדיב, מניפולטיבי, פוגע, או לא תומך בך כמו שאתה צריך.

 

אתגרים פוטנציאליים של מערכת יחסים אפלטונית

חשוב לציין שמערכות יחסים אפלטוניות אינן זהות לאהבה נכזבת . מערכת יחסים חסרת פיצוי היא בעצם מחאה שכוללת אדם אחד שמתעניין רומנטית או מינית במישהו שלא מחזיר לו רגשות. יחסים אפלטוניים אמיתיים אינם כרוכים באיזון לא שווה של רגשות.

זה לא אומר שמערכת יחסים אפלטונית לא יכולה או לא תתפתח למשהו רומנטי או מיני. למרות שמערכת יחסים כזו עשויה להפוך למערכת יחסים רומנטית חזקה, אתה גם מסתכן באובדן החברות אם בסופו של דבר תיפרד .

אם חשובה לכם לשמור על מערכת יחסים אפלטונית, התמקדו בביסוס ובשמירה על גבולות ברורים . לדוגמה, הגדר מגבלות על דברים כגון זמן בילוי משותף, כמות מגע ואינטימיות פיזית.

גבולות אפלטוניים

כמה גבולות שיש לשמור על מערכת יחסים אפלטונית כוללים:

  • אל תלכלך ואל תתלונן על השותפים שלך זה לזה
  • אל תעסוק במגע פיזי מעבר לאינטימיות מזדמנת (כלומר, הימנע מדברים כמו אחיזת ידיים, נשיקות או מצבים של "חברים עם הטבות")
  • אל תעזוב את בן הזוג שלך כדי לבלות עם החבר האפלטוני שלך
  • אל תסתיר את מערכת היחסים האפלטונית שלך מבן הזוג שלך
  • תנו אחד לשני הרבה מקום
  • פנה זמן למערכות היחסים האחרות שלך

1 תגובות על “מה זה מערכת יחסים אפלטונית?”

  1. יהלי

    מערכת יחסים אפלטונית היא מערכת שנועדה לעזור בבניית יחסים לאישיים בין אנשים וארגונים, באמצעות שימוש בטכנולוגיה מתקדמת.

כתיבת תגובה

Scroll to Top