איך לנהל מערכת יחסים טובה יותר

איך לנהל מערכת יחסים טובה יותר? להתאהב זה החלק הקל. האתגר לזוגות הוא כיצד להצית מחדש את אש הרומנטיקה מעת לעת ולטפח את האהבה הבוגרת והבוטחת שהיא סימן ההיכר של מערכת יחסים מתמשכת.

מה סגנון האהבה שלך?

כשאתה אומר "אני אוהב אותך", למה אתה מתכוון?

טרי האטקוף, סוציולוג מאוניברסיטת קליפורניה סטייט, יצר סולם אהבה המזהה שישה סוגי אהבה שונים שנמצאים במערכות היחסים הקרובות ביותר שלנו.

  • רומנטי: מבוסס על תשוקה ומשיכה מינית
  • החברים הכי טובים: חיבה וחיבה עמוקה
  • הגיוני: תחושות מעשיות המבוססות על ערכים משותפים, מטרות פיננסיות, דת וכו'.
  • שובב: רגשות המתעוררים על ידי פלירטוט או תחושת אתגר
  • רכושני: קנאה ואובססיה
  • לא אנוכי: טיפוח, חסד והקרבה

חוקרים מצאו שהאהבה שאנו מרגישים במערכות היחסים הכי מחויבות שלנו היא בדרך כלל שילוב של שתיים או שלוש צורות שונות של אהבה. אבל לעתים קרובות, לשני אנשים באותה מערכת יחסים יכולות להיות גרסאות שונות מאוד של האופן שבו הם מגדירים אהבה. גבר ואישה בארוחת ערב המלצר מפלרטט עם האישה, אבל נראה שהבעל לא שם לב, ומדבר על החלפת השמן במכוניתה. האישה כועסת שבעלה לא מקנא. הבעל מרגיש שהעבודה הנוספת שלו לא מוערכת.

מה זה קשור לאהבה? הגבר והאישה מגדירים כל אחד אהבה אחרת. עבורו, אהבה היא מעשית, והיא מוצגת בצורה הטובה ביותר על ידי מחוות תומכות כמו תחזוקת רכב. עבורה, אהבה היא רכושנית, ותגובת קנאה של בעלה גורמת לה להרגיש מוערכת.

הבנה מה גורם לבן הזוג שלך להרגיש אהוב יכולה לעזור לך לנווט בקונפליקט ולהחזיר את הרומנטיקה למערכת היחסים שלך. אתה ובן זוגך יכולים לקחת את חידון סגנון האהבה של ד"ר הטקוף ולגלות איך כל אחד מכם מגדיר אהבה. אם אתה מבין שבן הזוג שלך נוטה לקנאה, וודא שאתה שם לב מתי מישהו מפלרטט איתו או איתה. אם בן הזוג שלך מאוהב מעשי, שימו לב להרבה דרכים קטנות שבהן הוא או היא מציגים אהבה על ידי טיפול בצרכים היומיומיים.

אהבה במערכת יחסים

אהבה רומנטית נקראה א"התמכרות טבעית" מכיוון שהוא מפעיל את מרכז התגמול של המוח – בעיקר את מסלולי הדופמין הקשורים להתמכרות לסמים, אלכוהול והימורים. אבל אותם מסלולים קשורים גם לחידוש, אנרגיה, מיקוד, למידה, מוטיבציה, אקסטזה ותשוקה. לא פלא שאנחנו מרגישים כל כך מלאי אנרגיה ומוטיבציה כשאנחנו מתאהבים!

אבל כולנו יודעים שאהבה רומנטית ומלאת תשוקה מתפוגגת מעט עם הזמן, ו(אנחנו מקווים) מבשילה לצורה מסופקת יותר של אהבה מחויבת. למרות זאת, זוגות רבים כמהים להצית מחדש את ניצוצות החיזור המוקדם. אבל האם זה אפשרי?

חוקר היחסים ארתור ארון, פרופסור לפסיכולוגיה המנהל את המעבדה ליחסים בין-אישיים באוניברסיטת המדינה של ניו יורק בסטוני ברוק, מצא דרך. הסוד? עשה משהו חדש ושונה — וודא שאתה עושה את זה ביחד. 

חוויות חדשות מפעילות את מערכת התגמול של המוח, ומציפות אותה דופמין ונוראפינפרין. אלה אותם מעגלים מוחיים שנדלקים באהבה רומנטית מוקדמת. בין אם אתם לוקחים שיעור קדרות או יוצאים למסע רפטינג במים לבנים, הפעלת מערכות הדופמין שלכם בזמן שאתם ביחד יכולה לעזור להחזיר את ההתרגשות שהרגשתם בדייט הראשון שלכם. במחקרים על זוגות, ד"ר ארון מצא שבני זוג שחולקים חוויות חדשות באופן קבוע מדווחים על חיזוקים גדולים יותר באושר הזוגי מאשר אלה שפשוט חולקים חוויות נעימות אך מוכרות.

בדוק את רמת מערכת היחסים  שלך

הפרופסור לפסיכולוגיה, איליין האטפילד, הציעה שהאהבה שאנו חשים בשלב מוקדם במערכת יחסים שונה ממה שאנו מרגישים מאוחר יותר. בשלב מוקדם, אהבה היא "תשוקה", כלומר יש לנו רגשות של געגוע עז לבן הזוג שלנו. מערכות יחסים ארוכות טווח מפתחות "אהבה מלווה", שניתן לתאר כחיבה עמוקה, ותחושות חזקות של מחויבות ואינטימיות.

איפה הזוגיות שלכם נוחתת על ספקטרום האהבה? ברגע שאתה רואה איפה אתה עומד, אתה יכול להתחיל לעבוד על הזרקת תשוקה נוספת לשותפות שלך. שימו לב שבעוד שהסקאלה נמצאת בשימוש נרחב על ידי חוקרי מערכות יחסים שחוקרים אהבה, החידון הוא בשום אופן לא המילה האחרונה על בריאות מערכת היחסים שלכם. קח את זה בשביל הכיף ותן לשאלות לעורר אותך לדבר עם בן הזוג שלך על תשוקה. אחרי הכל, אתה אף פעם לא יודע לאן השיחה עלולה להוביל.

כתיבת תגובה

Scroll to Top