איך למנוע השמנת יתר לאחר הפסקת עישון

מחקר שנערך לאחרונה במגזין Nature היוקרתי שבוצע על ידי חוקרים ישראלים מצא כי השמנת יתר לאחר הפסקת עישון קשורה למיקרואורגניזם ספציפי ועלולה להפחית בקלות.

חוקרי מכון ויצמן למדע גילו כי השמנת יתר, המתפתחת לעתים קרובות לאחר שאנשים מפסיקים לעשן, עשויה להיות מונעת על ידי תרכובות ספציפיות המשתחררות על ידי חיידקים במעיים (מיקרואורגניזמים) ולכן ניתן למנוע אותה פשוט על ידי נטילת אנטיביוטיקה, על פי מאמר חדש שפורסם ביום רביעי בעיתון כתב עת בעל ביקורת עמיתים יוקרתית Nature .

השמנת יתר לאחר הפסקת עישון

החוקרים גילו כי עכברים שנחשפו באופן קבוע לעשן סיגריות לא הצליחו לעלות במשקל, למרות צריכת תזונה עתירת שומן וסוכר. כאשר החשיפה לעשן פסקה, העכברים עלו במהירות במשקל, כפי שקורה לעתים קרובות לבני אדם שהפסיקו לעשן. אבל כשהעכברים קיבלו אנטיביוטיקה רחבת טווח שמדלדלים את המיקרוביום שלהם, הם עלו הרבה פחות במשקל לאחר שעברו "הפסקת עישון", ונשארו רזים במשך חודשים ללא קשר לתזונה שלהם. ככל הנראה, תרכובות הקשורות לעישון כמו ניקוטין חדרו למעיים של עכברים "מעשנים" ממחזור הדם, ובכך שינו את הרכב החיידקים של המעי, וכתוצאה מכך, את חילוף החומרים של הגוף.

ממצאי המחקר עשויים להיות נכונים גם לבני אדם. מכאן – לדברי פרופ' ערן אלינב מהמחלקה לאימונולוגיה של ויצמן, שעמד בראש צוות המחקר, יחד עם ליואל פלוהר, אוריה מור וד"ר חגית שפירו מהמעבדה של אלינב וחברים נוספים במעבדה ומדענים נוספים של ויצמן – "התרכובות שזיהינו. עשויות להוביל לטיפולים חדשים שיעזרו לאנשים להימנע מעלייה במשקל בעת הפסקת עישון. יתרה מכך, תרכובות אלו עשויות להיות מפותחות יותר לטיפולים למלחמה בהשמנה גם בקרב לא מעשנים".

עישון סיגריות נחשב לגורם מוביל למחלות, המהווה למעלה משישה מיליון מקרי מוות מדי שנה. אנשים רבים אינם מפסיקים לעשן למרות שהם מביעים רצון לעשות זאת משום שהם מודאגים מהעלייה המשמעותית במשקל שלעתים קרובות מתלווה להפסקת עישון. עד כה, הסיבה לעלייה במשקל זו לא הייתה ברורה, שכן מחקרים מצביעים על כך שרוב האנשים לא אוכלים יותר לאחר הפסקת עישון.

איך למנוע השמנת יתר לאחר הפסקת עישון

כדי לאשר שחיידקי המעי אכן היו מווסתים עיקריים של עלייה במשקל בעכברי "הפסקת עישון", החוקרים אספו מיקרוביום מעכברי "עישון" או "הפסקת עישון" בנקודות זמן שונות והעבירו אותם לעכברים נטולי חיידקים. מעולם לא נחשף לעשן סיגריות. העכברים המקבלים פיתחו חוסר איזון מיקרוביאלי בדומה לאלו שנצפו בעכברים "מעשנים" ועלו במשקל בהדרגה, תופעה שהייתה הגדולה ביותר בעכברים שהושתלו במיקרוביומים שנאספו במהלך תקופת הגמילה מעישון. עלייה משמעותית פחותה במשקל התרחשה כאשר העכברים התורמים "מעשנים" טופלו באנטיביוטיקה לפני ההשתלות.

לאחר מכן, החוקרים זיהו שתי מולקולות קטנות שעשויות להסביר את ההשלכות המטבוליות של הפסקת עישון.

הראשון, דימתילגליצין, או DMG, הוא מטבוליט הנוצר מהחומר התזונתי כולין על ידי המיקרוביום של המעי והכבד. ייצור DMG הוגבר במהלך חשיפה פעילה לעשן סיגריות, אך הוא הצטמצם באופן משמעותי כאשר מיקרוביום המעיים של עכברים "מעשנים" התרוקן על ידי אנטיביוטיקה.

המטבוליט הביו-אקטיבי השני, אצטיל-ליזין או ACG, עקב אחר דפוס תמונת מראה לזה של DMG: רמותיו הופחתו במהלך חשיפה פעילה לעשן, ולאחר הפסקת החשיפה הן עלו בעקבות טיפול אנטיביוטי. כאשר "מעשנים לשעבר" של עכברים (שבדרך כלל כוללים רמות ACG נמוכות) קיבלו תוסף ACG, הם לא הצליחו לעלות במשקל עם "הפסקת עישון", מה שמרמז ש-ACG פעל בהקשר זה כמטבוליט מפחית משקל.

לאחר שהתמקדו בעכברים, החוקרים העריכו לבסוף את המיקרוביום של 96 אנשים מעשנים ולא מעשנים. הם מצאו שינויים ניכרים במיקרוביום של מעשנים, כמו גם שינויים במטבוליטים מיקרוביאליים שהיו דומים לאלו שנמצאו אצל "מעשני העכברים", כולל רמות מוגברות של DMG ומוצרי הביניים שלו.

"ההשפעה העמוקה שיש לדיירים המיקרוביאליים שלנו על הגוף שלנו לא מפסיקה להדהים אותנו", אמר אלינב לסיום. "הממצאים שלנו שופכים אור חדש על האופן שבו המיקרוביום מקיים אינטראקציה עם גוף האדם בוויסות המשקל והחילוף חומרים שלנו, בדרכים שניתן לנצל באופן טיפולי."

מאמרים קשורים

כתיבת תגובה

Back to top button