מה זה ומה עושים בשבת חתן ? אשכנזי ומזרחי

אם זה עתה קיבלת את ההזמנה הראשונה שלך לשבת כלה או הזמנה לשבת חתן, יכול מאוד להיות שאתה תוהה על מה מדובר? התשובה הקצרה היא (האם יש אי פעם באמת תשובה קצרה ביהדות?) שבמסורת האשכנז העופרוף הוא כאשר מכבדים חתן בקריאה לתורה (עלייה) לאמירת ברכה או הפטרה (מיוחדת). פרשת).

זה מתרחש לפני החתונה – בדרך כלל בתפילת שחרית של השבת לפני החתונה. מכיוון שמסורת חתונה אורתודוקסית זו היא מנהג ולא חוק, אין כללים חקוקים באבן. זה עשוי להתקיים שבועיים לפני החתונה או ביום שני או חמישי בעת קריאת התורה.

שבת חתן היא המסורת הספרדית והיא דומה לחלוטין למסורת החתונה של עופרוף – קריאה לתורה – אלא שהיא מתקיימת בשבת שלאחר החתונה.

שבת חתן או שבת כלה?

במילים פשוטות, זוג ספרדי יערוך שבת חתן (שבת החתן) לאחר החתונה וזוג אשכנזי יערוך אפרווף בשבת שלפני החתונה. הבלבול היחיד כאן עשוי להיות אם חצי אחד מבני הזוג הוא ספרדי והשני אשכנזי. הכלל ביהדות הוא שהדת עוברת מהאם והמנהג (המנהג) נקבעת על פי מסורות האב. אז… החתן – בהיותו ספרדי או אשכנזי – יכתיב מתי יתקיים טקס שבת חתן או עופרוף.

שבת כלה: מסורת אשכנז

מקור השבת כלה(הפירוש המילולי: "קורא" ביידיש ובגרמנית) מבוסס על נרטיב התלמוד המספר על שלמה המלך, אשר בעת בניית בית המקדש הראשון, בנה שער במיוחד עבור חתנים להיכנס ולצאת ממנו. שם היו מקבלים ברכות מאחיהם היהודים. עם חורבן בית המקדש, הועברה מסורת ברכת העוף לבית הקנסת (בית הכנסת).

מאוחר יותר, בצרפת ובגרמניה של ימי הביניים, נאמר כי מטרת ה-שבת כלה היא הדרך לפרסם ברבים את נישואי החתן למיועדים שלו, ולהיות בטוח שאין שום מניעה אפשרית לנישואי הנישואים הממשמשים ובאים.

הצעה צינית יותר היא שבאמצעות פרסום הנישואים הקרובים בתוך בית הכנסת, באופן פומבי, החתן יתקשה להימלט לפני הטקס. אחרים מפרשים את מטרת האפרוף כדרך להזכיר לחתן את ההיבט הרוחני ואת קדושת הנישואין.

באופן מסורתי, בחתונה יהודית אורתודוקסית , מדובר ב"פרשת חתן" והכלה לא הייתה נוכחת: כנראה משתתפת בשבת הכלה שלה ובוחרת לא לראות את בעלה לעתיד בשבוע שלפני נישואיהם.

אבל, כיום, זוגות (לא-אורתודוקסים) עשויים לבחור להתכבד באותה מידה ונקראים לתורה יחדיו כדי לברך את הברכה במעמד ההפקה שלהם.

הרב ובני הקהילה מברכים את החתן או החתן והכלה לאחר שהוא/הם מברכים את הברכה (בדרך כלל הברכה האחרונה) של קריאת התורה. ועם סיום העלייה, המתכנסים זורקים לפתע סוכריות (אף פעם אי אפשר להתכונן להתקפת הממתקים), תוך כדי קריאות "מזל טובות" ואיחולי טוב, ושרים וריקודים סביב החתן או הזוג בחגיגה. .

הסוכריות נזרקות כסמל למתיקות הנישואין (וגם היא ברכה לפריון). שבת כלה נותן לקהילה הזדמנות להשתתף בשמחת חתונת החתן, למרות שאולי לא הוזמנו.

בסיום התפילה יש קידוש – כיבוד מוגש בבית הכנסת – לכל בני העדה. זה יכול להיות כל דבר, החל מכיבוד קל ועד סמורגז משוכלל הרבה יותר. אם מדובר בעופרופי אורתודוכסי או קונסרבטיבי, האורחים והמשפחה המוזמנים כנראה ימשיכו את החגיגות עם ארוחה מלאה בבית הכנסת עם דבר תורה-פרשנות לפרשת השבוע שנקראה זה עתה.

לאחר מכן יישא נאום השבת כלה על ידי האיש הטוב ביותר, שקודם כל צולה את החתן ואחר כך שר הלל.

טקס שבת חתן – ספרדי

מסיבת שבת חתן או חינה שלפני החתונה נחשבת לעתים קרובות למקבילה הספרדית האמיתית של השבת כלה האשכנזי: בכך היא משמשת אירוע שבו המשפחות יכולות להיפגש ולהכיר אחת את השנייה לפני הטקס. זה גם נותן לקהילה הזדמנות לחגוג את הנישואים הקרובים ולהעניק לחתן ולכלה את ברכותיהם ואיחולי הברכה. וכמובן, שוב יש אוכל וממתקים!

לגבי שבת חתן בשבת שלאחר החתונה – זה אומר כמובן שהזוג הטרי משתתף ביחד. זה נותן לזה מטרה שונה בהרבה, שכן זה כבר לא שליחה של החתן,

אלא קבלת פנים של בני הזוג, כזוג, לבית הכנסת המכונה קהילת יהודים. מתייחסים אליהם כאל מלכה ומלך (כפי שהיו בהינה שלהם ובחתונה). החתן נקרא לתורה, אומר ברכה ואולי הפטרה ואז זורקים את הסוכריות: יש שיר, יש ריקוד ו"אולולוס". וקידוש!

ממה כדאי להימנע בתחילת ההריון?

שבת חתן הוא מנהג שקוראים חתן לתורה בשבת שלפני החתונה, או ברוב קהילות ספרדיות בשבת שלאחריה . ביידיש זה נקרא "אופרוף" שפירושו המילולי "קורא" לתורה

מתי אפשר לעשות שבת חתן?

בעוד שזוגות רבים בוחרים לקיים את המסורת בשבת בבוקר לפני החתונה , התאריך יכול להיות גמיש. יש זוגות שיכולים לעשות את זה כמה שבועות מראש (אבל עדיין בשבת בבוקר.) במסורת הספרדית, זה מתקיימת בשבת שלאחר החתונה.

1 תגובות על “מה זה ומה עושים בשבת חתן ? אשכנזי ומזרחי”

  1. יולובו

    תהליך האשכנז של חתונה מכיל את המערכת החרדית של החתנות. בחלק מהמצבים, החתנים מתפללים בבית הכנסת בפני החתם הרב והחתן. בחלק מהמצבים, יש גם חתן מזרחי, שמתפלל בבית הכנסת שלו ואף מבצע ביצוע מסוים של תפילת המזרח.

כתיבת תגובה

Scroll to Top